چکیده:
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر عزت نفس، ادراک شایستگی و سلامت روان دانش آموزان دختر تیزهوش مقطع متوسط بررسی شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی بود. جامعه آماری 1172 دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آن ها 32 نفر در قالب دو گروه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، پرسشنامه ادراک شایستگی هارتر (SPPC) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون این سه تست گرفته شد، سپس برای گروه آزمایشی به مدت 6 جلسه 60 دقیقه ای آموزش راهبردهای فراشناختی انجام شد و پس از اتمام جلسات آموزش، از هر دو گروه پس آزمون و بعد از گذشت 30 روز، پیگیری گرفته شد. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون، پس آزون و پیگیری، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش عزت نفس، افزایش ادراک شایستگی و بهبود سلامت روان (05/0 P<) موثر بوده است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive strategies on self-esteem, perceived competency and mental health of gifted girls of middle school students. The research method was quasi-experimental and pre-test and post-test design with two groups. The statistical population of this study was 1172 high school students In the Karaj city in the academic year of 2016-17. 32 of them were randomly selected in the group. The instruments used in this study were SEI, SPPC & GHQ. At first, three tests accomplished with samples. Then the metacognitive strategies were learned to the experimental group for 60 minutes in 6 sessions. After that, both group members accomplished post-test and after 30 days, follow up was taken. The data from pre-test, post-test and follow up were analyzed using covariance analysis. The findings of this study showed that teaching metacognitive strategies were effective on increasing self-esteem, perceived competency and improving mental health (P<0.05).
خلاصه ماشینی:
تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر عزت نفس تحصيلي، ادراک شايستگي و سلامت روان دانش آموزان دختر تيزهوش کرج The effectiveness of metacognitive strategies on educational self-esteem, perceived competency and mental health in gifted girl in Karaj دکترمحمدسعيد مردوخي نويسنده مسئول Dr. Mohammad Saeed Mardokhi * Faculty Member of Payame Noor University of عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور کرج Karaj دکترحميدکمرزرين mardookhi_ms@yahoo.
com عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور Dr. Hamid Kamrzerin مونا خالدنژاد Member of faculty of Payame Noor University Mona Khalednezhad دانشجوي دانشگاه پيام نور کرج Student of Payame Noor University of Karaj Abstract چکيده The purpose of this study was to investigate the در پژوهش حاضر، اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر عزت نفس ، effectiveness of teaching metacognitive strategies on self-esteem, perceived competency and mental health ادراک شايستگي و سلامت روان دانش آموزان دختر تيزهوش مقطع متوسط of gifted girls of middle school students.
Key words: self-esteem, perceived competency, metacognition, mental health, gifted students کليدواژه ها: راهبردهاي فراشناختي، عزت نفس ، ادراک شايستگي، سلامت روان ، دانش آموزان تيزهوش نوع مقاله : پژوهشي دريافت : شهريور٩٦ پذيرش : آذر٩٦ مقدمه يکي از مهم ترين مسائل تحول شناخت افراد، توانايي تنظيم رفتار و افکار خود است (رابرز١، ٢٠١٧).
يافته ها اطلاعات ارائه شده در جدول ٢و ٣ نشان مي دهد که بين ميانگين متغيرهاي سلامت روان ، ادراک شايستگي و عزت نفس (پيش آزمون ) دانش آموزان گروه هاي آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود ندارد، بنابراين مي توان گفت هرگونه تغيير در پس آزمون ناشي از تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي است .