چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش هیجانهای تحصیلی در سلامت ذهنی دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اورمیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 379 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) و سلامت ذهنی (رنشا و همکاران، 2015) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین هیجان تحصیلی مثبت و همه ابعاد آن یعنی لذت، امیدواری و غرور با سلامت ذهنی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار و بین هیجان تحصیلی منفی و همه ابعاد آن یعنی خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی با سلامت ذهنی دانشآموزان رابطه منفی و معنادار وجود داشت. همچنین هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/36 درصد و ابعاد هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی توانستند 4/39 درصد از تغییرات سلامت ذهنی دانشآموزان را پیشبینی کنند (01/0>P). بنابراین برای افزایش سلامت ذهنی دانشآموزان میتوان از طریق کارگاههای آموزشی میزان هیجانهای تحصیلی مثبت را افزایش و میزان هیجانهای تحصیلی منفی را کاهش داد.
This research aimed to investigate the role of academic emotions in subjective wellbeing of high school students. This study was a descriptive – analytical from the type of correlation. The statistical population included all secondary students of Urmia city in 2016-17 academic years that from them 379 persons were selected through multistep cluster sampling method. All of them completed the questionnaires of academic emotions (Pekrun & et al., 2002) and subjective wellbeing (Renshaw & et al., 2015). Data analyzed with Pearson correlation and multivariate regression with stepwise model methods. The findings showed there was a positive and significant relationship between positive academic emotion and all dimensions of them means enjoyment, hope, and pride with subjective wellbeing of students and a negative and significant relationship between negative academic emotion and all dimensions of them means anger, anxiety, shame, hopelessness and boredom with subjective wellbeing of students. Also, the positive and negative academic emotions could predict 36/4 percent, and the dimensions of positive and negative academic emotions could predict 39/4 percent of the variance of subjective wellbeing of students (P<0/01). So to increase the subjective wellbeing of students can increase the rate of positive academic emotions and decrease the rate of negative academic emotions through workshops.
خلاصه ماشینی:
نقش هيجان هاي تحصيلي در سلامت ذهني دانش آموزان دبيرستاني The role of academic emotions in subjective wellbeing of high school students اسماعيل حاجيزاده شيراز Esmaeil Hajizadeh Shiraz Department of Psychology, Urmia Branch, گروه روانشناسي، واحد اروميه ، دانشگاه آزاد اسلامي، اروميه Islamic Azad University, Urmia, Iran دکترعلي زينالي نويسنده مسئول Dr. Ali Zeinali2 دانشيارگروه روانشناسي، واحد اروميه ، دانشگاه آزاد اسلامي، اروميه Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran a.
داده ها با روش هاي questionnaires of academic emotions (Pekrun & et al, 2002) and subjective wellbeing (Renshaw & et al, همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه با مدل گام به گام تحليل شدند.
The findings showed there was a positive and اميدواري و غرور با سلامت ذهني دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار و significant relationship between positive academic بين هيجان تحصيلي منفي و همه ابعاد آن يعني خشم ، اضطراب ، شرم ، emotion and all dimensions of them means نااميدي و خستگي با سلامت ذهني دانش آموزان رابطه منفي و معنادار enjoyment, hope and pride with subjective wellbeing of students and a negative and significant relationship وجود داشت .
همچنين هيجان هاي تحصيلي مثبت و منفي توانستند between negative academic emotion and all ٣٦/٤ درصد و ابعاد هيجان هاي تحصيلي مثبت و منفي توانستند ٣٩/٤ dimensions of them means anger, anxiety, shame, hopelessness and boredom with subjective wellbeing درصد از تغييرات سلامت ذهني دانش آموزان را پيش بيني کنند of students.
همچنين يافته ها نشان داد هيجان هاي تحصيلي مثبت و منفي توانايي پيش بيني معنادار سلامت ذهني دانش آموزان را داشتند.