چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل و توانایی حل مسئله اجتماعی در پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان شهر کرج است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر منطقه چهار کرج در سال تحصیلی 95-1394 است که از این میان تعداد 200 دانشآموز (100 دانشآموز دختر و 100 دانشآموز پسر) به عنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس منبع کنترل راتر (1966) و فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین مولفههای جهت گیری مثبت به مسئله و حل مسئله منطقی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین جهت گیری منفی به مسئله و سبک اجتنابی با انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معنادار و بین سبک تکانشی با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که منبع کنترل و توانایی حل مسئله پیشبینی کنندهای قوی برای انگیزه پیشرفت میباشند.
The purpose of the present research is to investigate the role of locus of control and social problem-solving competence in predicting students’ achievement motivation in Karaj, Iran. The present study is of the correlational research type. The research population includes all female and male students in District four in Karaj, from among whom 200 students (100 female students and 100 male students) were selected as the sample with the multistage cluster sampling method. For assessment of the research variables, Hermens’ (1970) achievement motivation questionnaire, Rotter’s (1966) locus of control scale, and the revised short-form social problem-solving questionnaire were used. Pearson’s correlation coefficient and regression analysis were used for data analysis. The results of the research demonstrated that there is a significant correlation between locus of control and achievement motivation and all the social problem-solving components except the impulsiveness component. Furthermore, the results of regression analysis demonstrated that locus of control and problem-solving competence are potent predictors of achievement motivation.
خلاصه ماشینی:
نقش منبع کنترل و توانايي حل مسئله اجتماعي در پيش بيني انگيزه پيشرفت دانش آموزان Investigate tKe Uole of locus of contUol and social pUoblem-solving competence in pUedicting students’ acKievement motivation سميه اکبري مويد SomayeK AkbaUi Moayyed Master oI Psychology, Allameh Tabataba'i کارشناس ارشد روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي University چکيده AbstUact هدف پژوهش حاضر بررسي نقش منبع کنترل و توانايي حل مسئله The purpose oI the present research is to investigate اجتماعي در پيش بيني انگيزه پيشرفت دانش آموزان شهر کرج است .
واژگان کليدي: KeyZoUds: Achievement Motivation, Locus oI Control, rol, انگيزه پيشرفت ، منبع کنترل ، حل مسئله اجتماعي Social Problem-Solving نوع مقاله : پژوهشي دريافت : تير ٩٦ پذيرش : فروردين ٩٧ مقدمه بحث انگيزش در روانشناسي به خصوص روانشناسي تربيتي اهميت ويژه اي دارد، بدون شناخت انگيزه هاي رفتار، درک پديده هاي روان شناختي امکان ندارد.
در واقع کنترل داشتن بر زندگي خـود آثار سـودمندي دارد و سـبب سـازگاري روان شناختي بيشـتر و کـاهش مشـکلات جسـمي، روانـي 1 Atkinson, Clark & LoZell 2 Brunstien & Maier 3 Liebermanh, Remedios 4 Brunstein, Maier 5 Choon-HuatKohoo, Wong & Koh 6 Rebeca & Shui-Iong 7 Social Learning Theory oI Rotter و رفتـاري ميشود (تامپسون و همکاران ،١ ٢٠١٣).
يافته دوم پژوهش حاضر مؤيد آن است که مؤلفه هاي توانايي حل مسئله اجتماعي ميتوانند در پيش بيني انگيزه پيشرفت دانش آموزان مؤثر باشند.