چکیده:
در فضای جنگ اقتصادی تمامعیار پیشروی کشور، حمایت از کالای ایرانی تنها ضرورتی ملی نیست؛ بلکه ضرورتی دینی نیز میباشد. در رویکرد قرآنی و روایی، حمایت از کالای ایرانی وظیفه دینی آحاد مردم است. در اصول قرآنی و روایی، اصل عدم سلطه و نفوذ اقتصادی، اصل اقتدار، اصل لاضرر، ازجمله اصول قرآنی و روایی ناظر بر ضرورت حمایت از کالای ایرانی است. علمای شیعه باتوجهبه این مبانی محکم اسلامی، در دورههای مختلف به حمایت از تولیدات داخلی پرداختهاند. آنان در فتاوا و بیانیههای خود، به مبانی قرآنی و روایی ناظر به ضرورت کمک به استحکام اقتصاد جامعه اسلامی و از بین بردن زمینه نفوذ اقتصادی دشمنان، اشاره کردهاند. نمونه بارز قیام علما در حمایت از کالای ایرانی را میتوان در اقدام علمای اواخر عصر قاجار در تحریم مصرف کالاهای خارجی مشاهده کرد.
خلاصه ماشینی:
برای استنباط مبانی قرآنی حمایت از کالای ایرانی باید به این نکته توجه داشت که چنین حکمی ناظر به شرایطی است که اقتصاد جامعۀ اسلامی در معرض خطرات و آسیبهایی قرار دارد که میتواند کیان جامعۀ و حکومت اسلامی را بهخطر بیندازد.
اصل قوت و اقتدار اقتصادی طبق آموزههای قرآنی، فراهم کردن هرگونه نیرو و قدرتی که باعث ترس دشمنان اسلام شود، ازجمله قوت و اقتدار اقتصادی، ضروری شمرده شده است: و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم (انفال: 60)؛ و در برابر آنها آنچه توانستید، از نیرو و اسبان بسته و آمادهشده آماده سازید که بدینوسیله دشمن خدا و دشمن خود را برترسانید».
دراینزمینه میتوان اصول اولویت استقلال و امنیت جامعۀ اسلامی، اصل جهاد اقتصادی، اصل لاضرر و اصل ضرورت مقابله با اخلال نظام را بهعنوان پشتوانههای روایی ضرورت حمایت از کالای ایرانی معرفی کرد.
بدون شک، حمایت از کالای ایرانی یکی از مصادیق بارز جهاد اقتصادی در حمایت از اقتصاد جامعۀ اسلامی است.
در زمان حاضر، مصداق واضح این امر حمایت از کالای ایرانی در فضایی است که دشمنان ایران اسلامی تلاشی همهجانبه برای شکست کشور سامان دادهاند.
در بیانیههای علما دربارۀ ضرورت حمایت از محصولات جامعۀ اسلامی، بهوضوح به برخی مبانی قرآنی و روایی ـ که به آنها اشاره شد، ازجمله اصل عدم سلطه ـ تمسک شده است (توکلی، 1396).
همچنین حمایت از کالای ایرانی، بر برخی مبانی روایی، همچون اصل ضرورت بقای جامعۀ اسلامی، اصل جهاد اقتصادی، و اصل لاضرر استوار است.