چکیده:
اولین اتهام وهابیت به مسلمینی که آیین وهابیت را نپذیرفتهاند، اتهام به شرک در الوهیت و عبادت غیرالله است. آنها برای اینکه این ادعا را مستدل کنند، به ادله مختلفی تمسک کردهاند که در مجموع میتوان ادله ایشان را در دو بیان خلاصه کرد. بیان اول استفاده از قیاس است؛ به این صورت که مشرکین، بهعنوان اصل و مسلمین بهعنوان فرع مقایسه میشوند و حکم شرک الوهی را به مسلمین تسری میدهند. بیان دوم نیز استفاده از موضوع دعا و رابطه آن با عبادت است. این دو بیان در موضوع شفاعت نیز جاری شده و شرک مشرکین بهخاطر طلب شفاعت آنان از معبودهایشان معرفی گردیده و از این جهت که طلب شفاعت نوعی درخواست و دعا میباشد، لذا عبادت قلمداد شده و شرک در عبودیت تلقی گردیده؛ اما هر دو بیان دچار اشکالات متعدد است؛ چراکه عملکرد مسلمین با مشرکین حداقل از سه جهت متفاوت است؛ درخواست از بت و جماد، یا نگاه استقلالی به شفیع و یا عبادت شفیع از مواردی است که بیانگر این تفاوت است؛ کما اینکه بیان دوم نیز علاوه بر اینکه نسبت بهزمان حیات نقض میگردد، در زمان ممات نیز توسط صحابه صورت گرفته است؛ در واقع طلب شفاعت از شفیع بهخاطر عدم اعتقاد به ربوبیت و نبود نیت عبادت، عبادت شفیع محسوب نمیشود.
خلاصه ماشینی:
چنانکه این موضوع نسبت به عیسی و عزیر8نیز بیان شده است اما بسیار روشن است که احدی از مسلمین، شفیع را بهعنوان معبود نمیشناسند و او را عبادت نمیکنند؛ بلکه شفاعت او را نزد معبود خواهانند؛ لذا از این جهت نیز شباهتی بین مسلمین و مشرکین وجود ندارد؛ بنابراین شفیع نزد مسلمانان نه صنم است و نه مستقل و نه معبود؛ بلکه یکی از اولیای الهی است که به اذن الله، قادر بر شفاعت خواهد بود.
برخلاف مشرکین که بهنوعی در طلب شفاعت، مبتلا به شرک بودند؛ اما مطلب اساسی و مهم این است که آیا نفس طلب شفاعت، به منزله عبادت شفیع میباشد؛ اگر این باشد، هرچند شفیع، صنم و مستقل و معبود نباشد، خود به خود با این طلب باز هم شرک تحقق پیدا میکند و معبود بودن صادق خواهد شد؛ هرچند شخص خود ملتفت نباشد و شفیع را به معبود نشناسد؛ اما عمل او محقق عبادت شفیع خواهد بود؛ چراکه طلب شفاعت عبادت است و شفیع طبیعتا معبود خواهد شد؛ بنابراین عمدهی بحث این است که آیا طلب شفاعت، عبادت است؟ این موضوع در مقدمه دوم قیاس با عنوان "طلب شفاعت از غیرالله عبادت غیر است" مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اشکالات آن بیان خواهد شد؛ 1 تا معلوم شود ادلهای که امروزه از طرف وهابیت بر شرک بودن طلب شفاعت اقامه شده، مبتلا به اشکال است.