Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 29 تا 50)

اقتصاد علم مطالعه رفتار انسان به‌عنوان رابط میان معاش و منابع‌ کمیاب است.به عبارت دیگر،مسئله اصلی در اقتصاد بر اقتصادی‌ کردن منابع کمیاب است.تمام فعالیت‌هایی که منجر به خلق،جمع‌آوری، پردازش،سازماندهی،اشاعه،و استفاده از اطلاعات است شامل منابع‌ کمیاب می‌شود. در مقالهء حاضر سعی خواهد شد تا جنبه‌های نظری مربوط به اقتصاد اطلاعات و کاربرد آن در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مورد بحث‌ قرار گیرد.مباحثی نظیر ارزش تولید اطلاعات باتوجه به مصرف،ایجاد ارزش افزوده،قیمت محصولات اطلاعاتی،ارزشیابی نظام یا خدمات‌ اطلاعاتی،نو مباحث مربوط به هزینه سودمندی در این مقاله مورد نظر است

خلاصه ماشینی:

"دکتر فهیمه باب‌الحوائجی اقتصاد اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی استفاده از اطلاعات منجر شود شامل منابع کمیاب است؛لذا این موضوع،مناسب برای‌ اقتصادی تولید،اشاعه،گردآوری(استفاده)محصولات و خدمات اطلاعاتی است که‌ اطلاعات در حوزهء اطلاع‌رسانی نیز به‌عنوان عنصر تصمیم‌گیری محسوب می‌شود. برای ارزش‌گذاری،اطلاعات دربارهء اطلاعات مورد نیاز است(کوپر،3791). داشت،این اندیشه که اطلاعات/دانش کالایی است که شامل فعالیت‌های اقتصادی‌ اجتماعی،خرد جمعی مورد نیاز است بنابراین تقاضا برای اطلاعات به‌طور روزافزون در اصولا تمام تلاش و هدف کتابخانه‌ها عرضهء کالاهایی به صورت بسته‌های آماده برای مصرف است. تمهیداتی است که برای بالا بردن میزان استفاده و افزایش بهره‌وری استفاده می‌شود. مصرف کالاهای اطلاعاتی دارای تحلیل رفتار خاص خود است زیرا کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی برای معرفی محصولات اطلاعاتی خود می‌توانند از عوامل در مورد اطلاعات و نظام‌های اطلاعاتی نیز صادق است؛علاوه بر این که حاصل‌ تولید دخالت دارد درحالی که دانش اطلاعات به وفور موجود است. ظرفیت استفاده از دانش و اطلاعات به نحو صحیح در فرایند تولید و بهره‌وری است. بنابراین،تأکید اقتصاد دانایی محور فقط تولید و توزیع اطلاعات و دانش نیست،بلکه‌ مهم‌تر اینکه سهم دانش در ارزش افزوده به مراتب بیش از سهم دیگر عومل تولید است. عواملی نظیر داشتن سواد اطلاعاتی کاربران نیز می‌تواند در بهره‌وری از اطلاعات و این نوع ارزیابی،خدمت نظام را از نظیر هزینه‌ها بررسی می‌کند و ارتباط بین هزینه‌های صرف شده و تحقق یک سطح به‌ مطالعات هزینهء اطلاعات بود یا سایر جنبه‌هایی که مربوط به ارزیابی خدمات کتابخانه‌ هاربور معتقد است برای تحلیل هزینه-فایده باید هزینه‌ها را پاسخ به پرسش‌های زیر نیز می‌تواند برای تحلیل هزینه-سودمندی ارائه گردد:"

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.