چکیده:
پژوهش حاضر به تاثیر ورزش بر عملکرد حافظه کوتاه مدت، یادآوری واژه ها در جامعه ایرانی،
میپردازد. هدف اصلی این تحقیق مقایسه یادگیری واژه های انگلیسی در دو حالت استراحت و
در حین تمرین با شدت متوسط است. تعداد 10 نفر زن (25/41+4/25 سال )سالم دانشجوی
رشته تربیت بدنی بودند، از مجموع 15 نفر که در آزمون واژه ها به لحاظ توانایی و قدرت
حافظه شرایط مناسبی داشتند، انتخاب شدند. سپس این افراد در یک طرح متقاطع در دو
حالت استراحت و تمرین هوازی به 40 واژة انگلیسی به همراه معانی فارسی گوش دادند. در هر
نوبت از آنها پس از فاصله تعیین شده، آزمون به خاطر آوردن معانی واژه ها گرفته شد. امتیاز
تعیین شده از روش آماری t همبسته برای مقایسه دو نوبت استفاده شد و سطح معناداری
P>0/05 تعیین شد. نتایج آماری نشانداد که یاد آوری واژه ها در حالت تمرین هوازی با
استراحت تفاوت معنیداری دارد( P=0/01)در واقع یادآوری واژه ها پس از تمرین هوازی به
طور معنی داری بهتر از حالت استراحت بود. از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد
که یادگیری و یادآوری واژه های انگلیسی در حین تمرین هوازی متوسط روش مناسبی است.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این تحقیق مقایسة یادگیری واژه¬های انگلیسی در دو حالت استراحت و در حین تمرین با شدت متوسط است.
از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه¬گیری کرد که یادگیری و یادآوری واژه¬های انگلیسی در حین تمرین هوازی متوسط روش مناسبی است.
آنها همچنین در پژوهش دیگر خود که در سال(۲۰۱۳) منتشرکردند، علاوه بر اثبات مجدد اثر مثبت تمرینات ورزشی سبک تا متوسط بر یادگیری واژههای جدید، میزان BDNF در سرم و نارسایی ژنوتایپBDNF برای شمارش واریانس مشاهدهشده در اجرای آزمون واژهها را نشاندادند.
هدف اصلی از پژوهش حاضر این است که بدانیم آیا انجام حرکات بدنی هوازی بر حافظه و به خاطر سپردن واژهها تأثیر مثبت دارد؟ Schmit-kassow et al Brain-dried neurotrophic factor Harriri et al بنابراین هدف اصلی از این مطالعه، نشاندادن و ارزیابی تعامل میان تمرین هوازی و یادگیری واژههای زبانخارجی است.
انجام تحقیقی که در آن هنگام آموزش واژههای جدید شرکت کنندگان به فعالیت ورزشی بپردازند، بررسی آثار آن بر یادگیری واژهها میتواند راهگشای پژوهشهای بعدی در بازههای زمانی بلندمدت باشد و آثار بدنی آن نیز مورد مطالعهقرارگیرد.
2- روش کار و مراحل انجام آزمونها از آنجایی که پژوهش حاضر، اولین گام در جهت چنین مطالعاتی است، نگارندگان در ابتدا با شدت متوسط تنها به ارزیابی تأثیر حرکات ورزشی بر یادگیری واژههای انگلیسی در تعداد محدودی از شرکتکنندگان میپردازند.
2-3- مراحل انجام و آزمونها 2-3-1- پیش آزمون در این مرحله برای انتخاب افراد مناسب، قدرت حافظه و توانایی به خاطر سپردن واژههای انگلیسی افراد مورد آزمون قرار میگیرند.
به عنوان نتیجهگیری کلی از این پژوهش، تمرینات هوازی با شدت متوسط برای یادگیری معانی واژههای انگلیسی توصیه میشود.