چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی انجام گردید.پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان طارم در سال تحصیلی 97-96 بود.از میان آنها تعداد 40 مدرسه در قالب دو گروه گواه و آزمایش و هر گروه به تعداد 20 مدرسه به صورت تصادفی خوشه ای در نظر گرفته شده است.پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث فصل دوم تغییرات مواد علوم تجربی پنجم دبستان ،به مدت چهار جلسه آموزش با استفاده از نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته در مدرسه صرفا برای گروه آزمایش اجرا گردید و پس از اتمام دوره آزمایش،پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد.برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون سنجش خلاقیت عابدی استفاده شد.به منظورتعیین پایایی آزمون محقق ساخته، از روش الفای کرونباخ استفاده شد و پایایی ابزار برای پیش آزمون 838/0و برای پس آزمون856/0 تعیین گردید. داده ها با روش تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار آماری تی( T ) تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانهای آموزشی محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پنجم دبستان تاثیر مثبت داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانهای آموزشی محقق ساخته بر میزان خلقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پنجم دبستان تأثیر مثبت داشته است.
با توجه به این که نتایج نشان میدهد که توزیع میزان یادگیری در گروهها فرض همگنی شیب رگرسیونی را زیر سؤال نبرده و با توجه به عدم ر انحراف معنادار توزیع نمرات از توزیع نرمال و با توجه جدول ٦ میتوان گفت که بین میزان ت یادگیری گروههای مورد مطالعه پس از تعدیل اثر پیش آزمون تفاوت ) ٠/٠٠٧، سطح معناداری ٦/٧٣= مقدار اف تحلیل واریانس( معناداری وجود دارد و همچنین دقت در میانگین یادگیری قبل و پس از تعدیل نشان میدهد، که دانشآموزان گروهی که با روش و شیوه ف الکترونیکی آموزش دیدهاند از میزان یادگیری بیشتری برخوردارند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثر بخشی نرم افزار چندرسانهای محقق ساخته بر میزان خلقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی در مدارس شهرستان طارم انجام گرفته است.
بر اساس نتایج / به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از فرضیه اصلی با ضریب اطمینان ٩٥ % می توان گفت؛ استفاده از نرم افزار چندرسانهای محقق ساخته بر یادگیری علوم تجربی و تفکر خلق دانشآموزان تأثیر میگذارد و با نتایج تحقیقات قلتاش و زادمهر )١٣٩٤( و پژوهش فامی)١٣٩٥( همسو است.