چکیده:
میزان رو به افزایش فرار دختران از خانه، نشاندهنده لزوم مطالعه بیشتر این پدیده و بررسی علمی با رویکرد مداخلهای برای درمان آن است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای روانی-اجتماعی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در دختران فراری ارجاعشده به مراکز ارشاد سازمان بهزیستی استان اصفهان بودهاست.این مطالعه یک پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بوده است. نمونه و روش نمونهگیری شامل ۴۰ نفر از دختران فراری 14 تا 20 سال ساکن در مراکز ارشاد وابسته به سازمان بهزیستی استان اصفهان است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بسته آموزشی مهارت های روانی - اجتماعی ویژه دختران فراری و پرسشنامه صمیمیت اجتماعی)آقا محمدی و همکاران،1390) و مقیاس احساس تنهایی)راسل ، رپلو و فرگوسن، ۱۹78 (بوده است. این بسته آموزشی که با تکیه بر روش کیفی(تحلیل موضوعی) تدوین شده است برای اولین بار در ایران اجرا شد. نتایج کمی تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مهارتهای روانی -اجتماعی در 7 بعد و 13 جلسه آموزشی تاثیر معناداری بر افزایش صمیمیت اجتماعی وکاهش احساس تنهایی دختران فراری در گروه آزمایش داشته است (p>0/001).
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش مهارت های روانی - اجتماعی ویژه دختران فراری بر صمیمیت اجتماعی و احساس تنهایی آنان 1 سحر میرقباد خدارحمی اصغر آقایی جشوقانی * 2 3 محسن گل پرور تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٧/٠٤/٢٤ چکیده تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٣٩٧/١٠/١٢ میزان رو به افزایش فرار دختران از خانه ، نشان دهنده لزوم مطالعه بیشتر این پدیده و بررسی علمی با رویکرد مداخله ای برای درمان آن است .
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های روانی - اجتماعی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در دختران فراری ارجاع شده به مراکز ارشاد سازمان بهزیستی استان اصفهان بوده است .
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بسته آموزشی مهارت های روانی - اجتماعی ویژه دختران فراری و پرسشنامه صمیمیت اجتماعی (آقا ی و همکاران ،١٣٩٠) و مقیاس احساس تنهایی (راسل ، رپلو و فرگوسن ، ١٩٧٨) بوده است .
ir The Effectiveness of Psycho-Social Training Special for Runaway Girls on Social Intimacy and Loneliness Sahar Mirghobad Khodarahmi Asghar Aghaei Jeshvaghani Mohsen Golparvar Data of recript: 2018.
This study is purposed to examine the efficacy of psychosocial skills training on improvement of social intimacy and decline of loneliness among refereed runaway girls to guidance centers of welfare organization in Isfahan province.
مطالعه حاضر از این جهت ضروری است که اثربخشی آموزش مهارت های روانی - اجتماعی را بر افزایش بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی دختران فراری به عنوان یک روش مداخله ای روان شناختی مورد بررسی قرار می دهد.