چکیده:
هدف از این پژوهش شناخت رابطه بین روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و افزایش سرمایه
اجتماعی کارکنان آن میباشد. ترکیبی از نظرات بوردیو کلمن و پاتنام به عنوان چارچوب نظری انتخاب شدند.
روش تحقیق، پیمایشی و واحد تحلیل فرد پاسخگو و سطح تحلیل, خرد است. شیوه نمونهگیری» تصادفی
سیستماتیک است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران ۲۲۶ نفر میباشد. ابزار گردآوری دادههاء پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل دادههاء ضریب همبستگی پیرسون» ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSSاست. از اعتبار صوری جهت سنجش اعتبار (روایی) استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ(اعتماد یا پایایی) برای متغیر وابسته سرمایه اجتماعی برابر با ۰/۹۷۲ است.
نتایج نشان می دهد بین عملکرد روابط عمومی و مولفههای سرمایه اجتماعی(ایجاد اعتماد اجتماعی، میزان رضایتمندی، مشارکت اجتماعی، میزان آگاهی و حل تعارض بین کارکنان و مدیران) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سن، تحصیلات و طبقه اجتماعی با سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بین کارایی و عملکرد روابط عمومی و میزان سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه میزان کارایی و عملکرد روابط عمومی بیشتر باشد. میزان سرمایه اجتماعی بیشتر میشود و برعکس هر چه میزان کارایی و نقش روابط عمومی پایین تر باشد» میزان سرمایه اجتماعی کاهش خواهد یافت.
تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که مقدار ضریب همبستگی چندگانه بین عملکرد روابط عمومی و میزان سرمایه اجتماعی برابر با ۰/۷۱۰ بوده که نشان دهنده رابطه در حد نسبتا بالا و قوی بین آنهاست. حدود ۵۰/۴ درصد از تغییرات میزان سرمایه اجتماعی به نقش روابط عمومی مربوط است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد بین عملکرد روابط عمـومی و مولفـه هـای سـرمایه اجتماعی (ایجـاد اعتمـاد اجتمـاعی ، میـزان رضایتمندی ، مشارکت اجتماعی ، میزان آگاهی و حل تعارض بـین کارکنـان و مـدیران ) رابطـه مثبـت و معنـاداری وجود دارد.
جدول ٢: ضرایب آلفای کرونباخ برای پایایی متغیرها نام متغیر تعداد گویه ها ضریب آلفای کرونباخ سرمایه اجتماعی ٤٩ ٠/٩٧٢ اعتماد اجتماعی ١٤ ٠/٩٣٥ مشارکت اجتماعی ٨ ٠/٨٩٦ میزان حل تعارض ٦ ٠/٨٤٦ میزان آگاهی 6 0/901 رضایتمندی از سازمان ١٥ ٠/٩٦١ کارایی و نقش روابط عمومی 0/962 14 یافته های توصیفی حدود ٧٧/٤ درصد پاسخگویان را مردان تشکیل داده و بقیه را زنان در بر می گیرند.
بـه دلیل این که سطح معناداری در ضریب همبستگی کمتر از ٥% اسـت ، لـذا رابطـه معنـاداری بـین دو متغیر روابط عمومی و سرمایه اجتماعی وجود دارد و فـرض H رد شـده و فـرض H١ مـورد تأییـد 0 است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) 0 بین روابط عمومی و حل تعارض بین کارکنان و مدیران ، ایجاد اعتماد، میزان مشارکت اجتماعی و میزان آگاهی و اطلاع رسانی صادقانه رابطه مثبت و معنـاداری وجـود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار ضریب همبستگی چندگانه بین نقش روابط عمومی و میزان سرمایه اجتماعی برابر بـا ٠/٧١٠ بوده که نشان دهنده رابطه در حد نسبتا بالا و قوی بین متغیرهای مستقل و میـزان سـرمایه اجتمـاعی است .
علیزاده اقـدم و عباس زاده (١٣٨٨) پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطـه بـین سـرمایه اجتمـاعی و رضـایت شـغلی کارکنان گمرک استان آذربایجان غربی انجام دادند و معتقدند که بین اعتماد انسـجام و مشـارکت اجتماعی (سرمایه اجتماعی ) با رضایت شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.