چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر تنوع روش های ورود به صادرات بر عملکرد صادرات
(موردمطالعه: شرکت های صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی) می باشد. روش این تحقیق جزء تحقیقات
توصیفی و از حیث گردآوری داده ها از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های صنایع
غذایی تهران است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ای استاندارد با طیف لیکرت ٥ گزینه ای از«کاملا مخالف» تا «کاملا موافق» تنظیم شد. روایی صوری با استفاده از نظر اساتید گروه مدیریت و روایی سازه
پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ
مورد تائید قرار گرفت. پس از اطمینان از روایی و پایایی، این پرسشنامه به صورت حضوری در جامعه
آماری توزیع گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS3 انجام شد. نتایج
نشان داد که تنوع روش های ورود به صادرات بر عملکرد صادرات تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر اين ، جهت صادرات موفق ، شرکت ها بايد داراي شرايط اساسي اوليه اي باشند که شامل مواردي همچون دستگاه هاي توليدي کامل و پيشرفته براي توليد يک محصول صادراتي کامل ، ظرفيت توليد و سرمايه مورد نياز براي پاسخگويي و ارضاي نيازهاي خريداران خارجي، فناوري لازم و کافي جهت دستيابي به خصوصيات کيفيتي مورد نياز در بازار صادراتي، رعايت استانداردهاي فني، محيطي و قانوني بازار خارجي، زيرساخت هاي صادرات ، دسترسي به بازار خارجي و داشتن امکاناتي جهت انجام تحقيقات بازار، فنون بازاريابي مؤثر خلق نام تجاري براي محصولات صادراتي در بازار صادراتي، مهارت هاي ارتباطي و قدرت چانه زني و امکانات و ظرفيت هاي مديريتي (علي محمد، ١٣٩٥) اما اکثر شرکت هاي کوچک و متوسط به ويژه در کشورهاي در حال توسعه نميتوانند اين شرايط را داشته باشند و بنابراين ابزار کافي جهت حضور موفق در بازارهاي خارجي در دسترس ندارند درعين حال خيلي از شرکت هاي کوچک و متوسط تنها از روش مديريتي سنتي و اوليه استفاده ميکنند، منابع مالي و انساني محدودي در دسترس دارند و اغلب از نيازها و ويژگيهاي مصرف کنندگان نهايي در بازارهاي خارجي بياطلاع هستند؛ بنابراين آن ها با ريسک هاي بالايي جهت ورود به بازارهاي خارجي روبه رو هستند و منافع ناشي از ورود به بازارهاي خارجي را به درستي درک نميکنند و در نتيجه قادر به توجيه تلاش و هزينه نمودن براي صادرات به آن بازارها نميباشند (سعادت ، ١٣٩٣).