چکیده:
هدف کلی این پژوهش، بررسی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکت صنایع چوب و کاغذ
مازندران به روش کرک پاتریک می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران
شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران می باشند که در سال ١٣٩٧ مشغول خدمت هستند و نمونه آماری
پژوهش ٣٢٠ نفر مشخص شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از
پرسشنامه ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی استفاده شد. روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات شامل دو بخش می باشد. آمار توصیفی عبارتند از: فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، واریانس و غیره.
آمار استنباطی: آزمون t وآزمون نرمال بودن داده ها (کلموگروف اسمیرنوف). نتایج پژوهش نشان داد:
وضعیت واکنش نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده مطلوب می باشد.
وضعیت یادگیری نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده مطلوب می باشد.
وضعیت تغییر رفتار نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده مطلوب می باشد.
وضعیت نتایج بدست آمده نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده مطلوب می باشد.
خلاصه ماشینی:
سوال اصلي: آيا دوره هاي آموزشي برگزار شده در شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران به روش کرک پاتريک اثربخش ميباشند؟ جدول ٣- نتايج حاصل از آزمون t تک نمونه اي مربوط به فرضيه سوم (به تصور صفحه رجوع شود) داده هاي جدول ٣ نشان ميدهد باتوجه به مقدار آزمون t (٣٨/١٤٣) و سطح معناداري بدست آمده (٠/٠٠٠ = sig) که از مقدار ٠/٠٥ کمتر ميباشد، بنابراين فرضيه H٠ رد و فرضيه پژوهش تاييد ميگردد.
٤- سوال اول : آيا وضعيت واکنش نسبت به دوره هاي آموزشي برگزار شده مطلوب ميباشد؟ جدول ٤: نتايج حاصل از آزمون tتک نمونه اي مربوط به فرضيه اول (به تصور صفحه رجوع شود) داده هاي جدول ٤، نشان ميدهد با توجه به مقدار آزمون t (٣٦/١٣٢) وسطح معناداري بدست آمده (٠/٠٠٠ = sig) که از مقدار ٠/٠٥ کمتر ميباشد، بنابراين فرضيه H٠ رد و فرضيه پژوهش تاييد مي گردد.
سوال سوم : آيا وضعيت تغيير رفتار نسبت به دوره هاي آموزشي برگزار شده مطلوب ميباشد؟ جدول ٦: نتايج حاصل از آزمون t تک نمونه اي مربوط به فرضيه سوم (به تصور صفحه رجوع شود) داده هاي جدول ٦، نشان ميدهد باتوجه به مقدار آزمون t (٢٩/٣٨٣) وسطح معناداري بدست آمده (٠/٠٠٠ = sig) که از مقدار ٠/٠٥ کمتر ميباشد، بنابراين فرضيه H٠ رد و فرضيه پژوهش تاييد ميگردد.
// آيا وضعيت يادگيري نسبت به دوره هاي آموزشي برگزار شده مطلوب ميباشد؟ با توجه به نتايج بدست آمده از پژوهش ، ميتوان گفت ، آموزش هاي ارائه شده از ديدگاه کارکنان ، اثربخش بوده و سبب بهبود يادگيري آنان شده است .