چکیده:
هدف از این اقدامپژوهی تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی و شناختی بر روی دانش آموزان کلاس
چهارم به منظور بهبود امر مطالعه و یادگیری درس علوم می باشد. به این منظور از سه کلاس پایهی چهارم
که هر کدام نوزده دانش آموز داشته؛ یک کلاس را انتخاب کرده و مهارت های شناختی و فراشناختی در
حین مطالعه و یادگیری، آموزش داده شد. این آموزش ها شامل: "مراحل روش فراشناخت:
١- ارزشیابی تشخیصی و آگاهی از پیش دانسته ها
٢- برنامه ریزی
٣- خود تنظیم کنندگی در یادگیری
٤-کنترل مداوم در یادگیری بر اساس تحقق اهداف و تجدید نظر در خود تنظیم کنندگی" و "انواع دانش؛
که شامل: ١- دانش بیانی ٢- دانش رویهای ٣- دانش زمینه ای است"؛ بوده است.
پس از انجام پیش آزمون و پس آزمون از هر سه کلاس، به اندازه گیری میزان خطاها و اشتباهات پرداخته
شد؛ که نتایج نشان داد، آموزش مهارت های شناختی و فراشناختی تاثیر زیادی در کاهش خطاها و
اشتباهات در پس آزمون داشته است و میزان انگیزهی یادگیری و مطالعه ی فراگیران را به نحو مطلوبی ارتقا
بخشیده است.
خلاصه ماشینی:
1- Ruban &Mc Coach بررسي تاثير آموزش مهارت هاي فراشناختي و شناختي برروي دانش آموزان کلاس چهارم / ١٦١ سازماندهي- برنامه ريزي از جمله راهبردهاي شناختي و فراشناختي هستند که نقش مهم و کليدي در يادگيري خواندن و نوشتن دارند و از بهترين و کاملترين راهبردها جهت مطالعه و يادگيري به شمار ميروند راهبرد سازمان دهي يا توانايي مرتب کردن اجزا مطابق با اصول و قاعده ميباشد (کريک ٢٠٠٦، به نقل از ميرمهدي، ١٣٨٦).
اندليچ در پژوهش خود تحت عنوان ارتباط بين يادگيري سازمان يافته و برنامه ريزي راهبردي، بررسي تاثير آموزش مهارت هاي فراشناختي و شناختي برروي دانش آموزان کلاس چهارم / ١٦٣ آنچه را که موجب پيوند اين دو کارکرد ميشود را مورد بررسي قرار داد در طي اين تحقيق دريافت که فرايند رشد برنامه ريزي راهبردي بوسيله سطح وسيعي از عملکردها و فعاليت هاي يادگيري سازمان يافته در حال اجرا در يک محيط آشکار يا پنهان پشتيباني ميشود بر اساس اين پژوهش پيوند بين برنامه ريزي راهبردي و يادگيري سازمان يافته به عنوان کنش متقابل ، پويا و سيال تعريف ميشود و رابطه بين سازماندهي، گاهي آشکار و گاهي نهان است و گاهي حتي از فرايندهاي تصادفي در يک برنامه ريزي راهبردي سازمان يافته استفاده ميشود تا از طريق آن نيروي کار به گونه اي آگاهانه پرورش يابد دانش و داده ها ذخيره و بازيابي و منتقل شوند آگاهي و درک از محيط بيروني ايجاد شود، رفتار بر اساس تجارب گذشته شروع به تغيير کند، فرهنگ يادگيري مورد حمايت قرار گيرد.
بنابراين امروزه نظام آموزش وپرورش هر کشور به دنبال شناسايي عوامل مؤثر بر فرايند يادگيري، ياددهي و به تبع آن عملکرد و پيشرفت تحصيلي فراگيران 1- Pavlidis 2- Christenson& Anderson 3- Dilekmen, Ada& Alver بررسي تاثير آموزش مهارت هاي فراشناختي و شناختي برروي دانش آموزان کلاس چهارم / ١٦٧ است و در نتيجه براي رشد و تعالي اهداف مورد نظر و راهکارهاي رسيدن به آنها گام بر ميدارد (تيلورو 1 اشنايدر،٢ ١٩٨٩).