چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان فاقد پدر و واجد پدر که
تحت پوشش کمیته امداد بودند، انجام یافته است. روش پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی بوده و برای
نیل به این هدف ٢٠٠ نفر دانشآموز مقطع دبیرستان به روش نمونهگیری هدفمند شانتخاب گردیدند. برای
و سازگاری (GHQ- جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ( 28
هتلینگ بهره گرفته شد. t و 2 Manova اجتماعی رینولدز استفاده شد. برای تحلیل نتایج، از آزمونهای
نتایج نشان داد که بین سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان فاقد و واجد پدر تفاوت
معنیداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانشآموزان واجد پدر بود. همچنین نتایج نشان داد که بین
دانش آموزان دختر و پسر فاقد پدر به لحاظ سلامت روانی و سازگاری اجتماعی تفاوت وجود ندارد.
یافتههای پژوهش حاضر میتواند برای مشاوران و مددکاران اجتماعی مدارس و کمیته امداد مورد استفاده
قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
1- Reynolds Adolescent Adjustment Inventory ١٨٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و نهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * جدول ١: توصيف نمرات گروه ها در متغير سلامت روان به تفکيک جنسيت گروه ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٢ ميانگين و انحراف استاندارد گروه هاي مورد مطالعه (داراي پدر و فاقد پدر) را بر اساس جنسيت دانش آموزان به ترتيب براي خرده مقياس هاي سازگاري اجتماعي که شامل رفتارهاي ضد اجتماعي، کنترل خشم ، تنش هيجاني و عزت نفس هست ، نشان ميدهد.
با توجه به نتايج به دست آمده در جدول ٦ ملاحظه ميشود که بين دو گروه مورد مطالعه در خرده مقياس هاي سلامت روان که شامل جسمانيسازي)٠/٠١>, p ٦٠٧٩=(١٩٤)F)، اضطراب (٠/٠١> p، ١١٧٢٩=(١٩٤)F)، اختلال در کارکرد اجتماعي)٠٠٥>p، ٤٩١=(١٩٤)=F (و افسردگي)٠/٠١> p، ١٢٢/٦٥ (١٩٤)=F) است ، تفاوت معنيداري وجود دارد و با استناد به جدول ١ که در بخش آمار توصيفي ارائه شده است ، سلامت رواني گروه داراي پدر ٢٠٩٣=M، ٧٠٦=Sd بيشتر از دانش آموزان فاقد پدر ٣٣٠٣=M، ٩٤٣=Sd ميباشد و فرضيه پژوهشي تأييد ميگردد.
١٨٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و نهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * جدول ٦: نتايج آزمون t٢ هتلينگ براي مقايسه تک تک خرده مقياس هاي متغير سلامت روان در گروه هاي مورد مطالعه متغير مقايسه اي سلامت روان مجموع مجذورات ميانگين مجذورات F df سطح معنيداري (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه شماره ٢: سازگاري اجتماعي دانش آموزان واجد پدر تحت پوشش کميته امداد بيشتر از دانش آموزان فاقد پدر ميباشد.