چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی معنادرمانی افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد.
روش پژوهش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه
١٣٩٧ مشغول به تحصیل بودند. - آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران بود که در سال تحصیلی ٩٨
نمونه پژوهش شامل ٤٠ دانشجو بود و دارای سوابق تحصیلی، سنی و مقدار مصرف مشابه بود که به
صورت در دسترس انتخاب وبه صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند ( ٢٠ نفر
به گروه آزمایش و ٢٠ نفر به گروه کنترل اختصاص یافتند). درمان به مدت ١٠ جلسه ٩٠ دقیقه ای به
صورت هفتگی و به صورت گروهی توسط پژوهشگر انجام شد. داده ها با روش آماری کواریانس چند
متغیره تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان دهنده تفاوت معناداری در هر سه متغیر بود و معنادرمانی موجب کاهش معنادار
افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمایش و مرحله پس آزمون شده بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که معنادرمانی گروهی در بهبود
شاخصه ای روانشناختی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه علل متعددي در بروز افسردگي، اضطراب و استرس نقش دارند، درمان هاي متفاوتي براي بهبود علائم اين اختلالات مورد بررسي قرار گرفته است که در اين ميان معنادرماني ٩از جمله روش هاي 1- Avenevoli, Swendsen, Burstein & Merikangas 2- Diagnostic and statistical manual of mental disorders.
5th ed 3- Godfrin & Van Heeringen 4- Hasin, Goodwin, Stinson & Grant 5- Nemeroff 6- Sadock 7- Tyrer & Baldwin 8- Barkley 9- logotherapy بررسي اثربخشي معنادرماني بر افسردگي، اضطراب و استرس / ١٤٧ درماني موثر است که در قالب کار گروهي امکان پذير است .
1- Corey 2- Frankel 3- Marshall 4- Brown & Romanchuk 5- Weathers & Murphy 6- Wong 7- Suyanti, Keliat & Daulima ١٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * باتوجه به مطالب ذکر شده و در نظر گرفتن اين نکته که پژوهش هاي اندکي به بررسي اثربخشي معنادرماني افسردگي، اضطراب و استرس پرداخته است ، پژوهش حاضر در صدد پاسحگويي به اين سوال اساسي است که آيا معنادرماني بر افسردگي، اضطراب و استرس تاثير معناداري دارد؟ روش پژوهش با توجه به اينکه در پژوهش تاثير يک متغير (معنادرماني) بر ساير متغيرها (اضطراب ، افسردگي و استرس ) بررسي خواهد شد و با توجه به اينکه در پژوهش حاضر تمامي شرايط تحت کنترل محقق قرار ندارد(نظير شرايط روحي، جسمي، تمرين و غيره )، طرح پژوهش حاضر نيمه آزمايشي از طرح پيش آزمون - پس آموزن با گروه کنترل است .