چکیده:
از آنجا که اصول اخلاقی و ارزش های انسانی در مذهب، فلسفه، فرهنگ بومی، نسبت، خانواده، ملیت
ریشه دارد، باید در خانواده، مدرسه، دانشگاه، انجمنهای حرفهای و تمام سطوح بر آموزش آن اهتمام
شود. اخلاق حرفهای مجموعه ای از آیین نامه ها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفه مشخص و خاص تعریف میکند و چارچوبی برای عمل و قضاوت اخلاقی یا غیراخلاقی هر حرفه محسوب می شود. هر چه روابط اعضای یک سازمان گسترده تر و مکررتر باشد، علاقی و منفعت طلبیه ای خودخواه انه فردی مهار می شود و به سمت منفعت اجتماعی که نوعی رفتار اخلاقی است، گام برداشته می شود. این روابط قادر خواهد بود رفتار حرفه های هر فرد را کنترل کند و مانع ناهنجاری های کاری در یک حرفه شوند، تصور ناقص و ناروا و تحلیل دادن مفهوم اخلاق حرفه ای مهمترین مانع رشد اخلاقی در سازمان هاست و سبب می شود تا هر یک از افراد با گمان خود به ترویج اخلاق حرفه ای بپردازد (ظهور و خلج، 95:1389)
اصول اخلاقی از قوانین کمال انسان و خیر او سخن می گوید. در هر حرفهای به مجموعه احکام ارزشی و
تکالیف رفتار و سلوک و فرمان هایی برای عمل بستگی دارد. تحقق گوهر آدمی وابسته به تعلیم و تربیت
است.
خلاصه ماشینی:
اين حرفه مهم در جامعه نيز همانند بسياري از حرف نياز به آن دارد که با اخلاقيات مربوط به حرفه خويش آشنا شود تا بداند که در موقعيت هاي مختلف و چه بسا متعارض چگونه عمل کند و بتواند با استفاده از آن به حل مسائل مربوط به حرفه ي خويش بپردازد در باب هر عمل ارادي انسان ميتوان داوري اخلاق کرد و تحقيق نيز از آن جهت که جز اعمال ارادي انسان است ميتواند مشمول داوريهاي اخلاقي قرار گيرد.
٢١٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * مبناي اخلاق کار در اسلام را کلا بايد در خصيصه اخلاقي گريزناپذير همه اعمال بشر و مسئوليتي که يک موجود انساني در مقابل اعمال خودش ، چه زن و چه مرد دارد، نه تنها نسبت به کارفرما يا کارگر بلکه همچنين در رابطه با خود کار که بايد به قدري که عامل يا کارگر توانايي دارد در نهايت کمال انجام دهد، جستجو کرد.
(قراملکي، ١٣٨٢، ٧٦) رفتارهاي اخلاقي در آموزش و پرورش ، اصول اخلاق حرفه اي معلمان : مدارس به عنوان اصليترين نهاد توسعه دهنده منابع انساني تخصصي در مسير دستيابي به توسعه پايدار مبتني بر ملاحظات جهاني شدن ، نقش حساسي را به عهده دارد (آراسته و همکاران ، ١٣٨٧:١٥) امروزه توسعه ، نيازمند يک نظام آموزش پويا و هماهنگ است .
بررسي مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي آموزش اعضاي هيات علمي، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه شاهد، تهران .