چکیده:
حسابداری مدیریت استراتژیک از جمله سامانه هایی است که در عصر حاضر با تغییرات بوجود آمده در محیط کسب و کار کنونی، می تواند با استفاده از مشارکت شرکت ها در سیستم حسابداری مدیریت، به تصمیم گیری مدیران مالی در زنجیرهی ارزش کمک رساند. ولی متاسفانه علی رغم گذر زمان هنوز هم تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک برای مدیران مالی ناشناخته مانده و منجر شده تا مشارکت شرکت ها در تصمیم گیری های استراتژیک کاهش یابد. هدف از این پژوهش بررسی نقش راهبری شرکتی در حسابداری مدیریت استراتژیک می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390 تا 1395 می باشد. همچنین حجم نمونه با استفاده از حذف سیستماتیک بالغ بر 183 شرکت می باشد. روش پژوهش با استفاده از داده های ترکیبی (پانل دیتا) مبتنی بر رگرسیون چندگانه است. شواهد پژوهش حاکی از آن است شرکت هایی که مالکان نهادی فعال و استقلال بالا در کمیته حسابرسی دارند، بیش از دیگر شرکت ها از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک استفاده نموده اند. به عبارت دیگر، نتایج پژوهش بیانگر آن است که وجود مالکان نهادی و اعضای مستقل در کمیته حسابرسی، منجر به استفاده کارآمد از تکنیک های حسابداری می گردد. علاوه براین نتایج پژوهش حاکی از آن است که وجود اعضای غیر موظف در کمیته حسابرسی، بیش از سایر مکانیسم های راهبری شرکتی، منجر به استفاده از تکنیک حسابداری مدیریت استراتژیک می شود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه اطلاعات مندرج در گزارش های مالی شرکت ها با مسئولیت اعضای هیئت مدیره (و بالطبع اعمال نظرات آن ها در ارائه گزارش) می باشد و از طرف دیگر بر طبق ماده (2) منشور کمیته حسابرسی مبنی بر اینکه هدف از تشکیل کمیته حسابرسی، کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئتمدیره و بهبود آن جهت کسب اطمینان معقول نسبت به 1) اثربخشی فرآیندهای نظام راهبری، مدیریت ریسک و کنترلهای داخلی، 2) سلامت گزارشگری مالی، 3) اثربخشی حسابرسی داخلی، 4) استقلال حسابرس مستقل و اثربخشی حسابرسی مستقل و 5) رعایت قوانین، مقررات و الزامات می باشد، لذا پژوهشگران با استناد به این مطالب، تحقیقات لازم در زمینه موضوع پژوهش را به انجام رساندند.
AksoyluSemra, EbruAykan, 2013, "Effects of Strategic Management Accounting Techniques on Perceived Performance of Businesses", Journal of US-China Public Administration, Vol. 10, No. 10, 1004-1017.
Cadez Simon, (2006), "The Application of Strategic Management Accounting Techniques in Slovenian Manufacturing Companies", Zagreb International Review of Economics & Business, Vol. 9, No. 1, pp.
(2003), “Performance measurement and reward systems, trust, and strategic change”, Journal of Management Accounting Research, Vol. 15 No. 1, p.
159-190 یادداشتها Haron et al Mohamed and Jones Pavlatos Aver & Cadez Manurung & KosasihElsje Hoque Korravee & Phapruke Shah et al Simmonds Roslender& Hart Wilson Bromwich Guilding Chenhall & Langfield-Smith Kaplan& Norton Khan& Jain Cadez & Guilding Cravens& Guilding Teerachai & Supasith SMAU SMAU IFAC IFAC Abdullah et al Jensen & Meckling Donaldson& Davis Efendi et al Adams et al Vafeas AksoyluSemra & Aykan Wickramasinghe and Alawattage Bentley et al Higgins et al