چکیده:
هدف پژوهش، ارزیابی مجلة رشد دانشآموز از نگاه کارشناسان، معلمان و دانشآموزان بود. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعة آماری آن، شامل سه گروه کارشناسان آموزشی و مجلات رشد، معلمان و دانشآموزان پایة ششم ابتدایی بود. از جامعة مورد نظر، 25 کارشناس، 38 معلم و 880 دانشآموز پایة ششم، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از 6 استان اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و تهران انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، سه فرم مصاحبه نیمهساختاریافته برای دانشآموزان، معلمان و کارشناسان طراحی شد. پایایی ابزار سنجش، با انجام پیشآزمون و محاسبة ضریب توافق کاپای کوهن 7/0 به دست آمد. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از آزمون t تکمتغیری و آزمون Z استفاده شد. نتایج نشان داد 70درصد دانشآموزان مورد بررسی معتقد بودند که مطالب مجلة رشد دانشآموز، بر میزان اطلاعات و یادگیریشان تاثیر داشته است. از میان کارشناسان آموزشی 21/84درصد بیان کردند که محتوای مجله به نحوی انگیزة یادگیری و مطالعه را در دانشآموزان تقویت میکند. دوسوم کارشناسان مجلة رشد دانشآموز را از جهت تناسب با نیازهای دانشآموزان پایة ششم و تامین نیازهای علمی، مهارتهای زندگی و ایجاد انگیزة یادگیری مناسب میدانند. دانشآموزان، معلمان و کارشناسان محتوای مجله را متناسب با نیازهای دانشآموزان و در جهت تامین نیازهای آنها میدانند
خلاصه ماشینی:
دیدگاه دانشآموزان سؤال نخست: از نگاه دانشآموزان پایة ششم ابتدایی محتوای مجلة رشد دانشآموز به چه میزان به نیازهای آموزشی آنها پاسخ میدهد؟ یافتهها و نتایج پژوهش در پاسخ به این سؤال نشان میدهد: 12/76درصد از دانشآموزان دختر و01/78درصد از دانشآموزان پسر معتقد بودند که اطلاعات جدید علمی مورد نیاز آنها به طور متوسط به بالا در مجله وجود دارد.
سؤال سوم: از نگاه دانشآموزان پایة ششم ابتدایی آیا محتوای مجلة رشد دانشآموز جذابیت و کارایی لازم را برای آنها دارد؟ یافتهها و نتایج پژوهش در پاسخ به این سؤال نشان میدهد: از میان دانشآموزان دختر مورد بررسی 27/40درصد و از میان پسران 08/63درصد مجلة رشد را جذابتر، 57/32درصد دختران و 09/20درصد پسران جذابیت این مجله را برابر با سایر مجلهها میدانستند.
سؤال دوم: از نگاه کارشناسان آیا محتوای مجلة رشد دانشآموز جذابیت و کارایی لازم را برای دانشآموزان پایة ششم ابتدایی دارد ؟ در پاسخ به این سؤال یافتههای پژوهش نشان میدهد: از بین کارشناسان 12/84 درصد معتقد بودند محتوای مجله به نحوی انگیزة یادگیری و مطالعه دانشآموزان را تقویت میکند.
این نتیجه با یافتههای حمیدزاده (1385)، ارزیابی مجلات رشد از دیدگاه کارشناسان (1385) و نقیب السادات (1380) منطبق است و نشان میدهد بین 77 تا 90درصد کارشناسان، مجلة رشد دانشآموز را از جهت تناسب با نیازهای دانشآموزان پایة ششم و تأمین نیازهای علمی، مهارتهای زندگی و ایجاد انگیزة یادگیری مناسب و مفید میدانند.