چکیده:
نظام ارتباطی، به عنوان ساز و کار الحاقی به برنامههای توسعه، به یک نیاز و البته راهبرد جدی برای تحقق اهداف برنامه، مبدل شده است. تجربة انتخاب نخستین سخنگوی لایحه بودجه 97 و شکلگیری امواج بیسابقه اجتماعی و رسانهای، در جریان تصویب برنامة ششم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نشان داد دشواری همراه ساختن افکار عمومی با اهداف مورد نظر برنامه، کمتر از دقت و حساسیت در تهیة محتوای برنامهها نیست؛ بیتوجهی به برقراری یک نظام ارتباطی صحیح با ذینفعان میتواند پذیرش عمومی و موفقیت هر برنامهای را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به تحول در نقش رسانهها، بهخصوص رسانههای نوظهور و تغییر مدلهای ارتباطی از عمودی به افقی و تعاملی، پیوند مدیریت راهبردی در موفقیت برنامههای توسعه، با تولید موافقت در افکار عمومی بیش از پیش آشکار شده است. این در حالی است که فقدان یک نظام ارتباطی و رسانهای، برای تبیین برنامههای توسعه، پروژهها و طرحهای ملی و فراگیر از آسیبهای جدی برای تغییر نگرشهای اجتماعی و همگرایی در این حوزه است. این مقاله میکوشد با بهکارگیری نظریههای ارتباطات جمعی و استفاده از روش تحلیلیـ توصیفی، دلایل بیتوجهی برنامهریزان به ساز و کارهای الحاقی رسانهای در برنامههای توسعة کشور را بیان کرده، با ارائة یک چارچوب عملی، جایگاه پیوست رسانهای را، در تغییر نگرش و همراهی عمومی، با برنامههای توسعهای تبیین کند. تعریف پیوست رسانهای و مراحل آن، اهمیت ارتباطات رسانهای، پیشینه و آسیبهای کنونی فقدان پیوست رسانهای در برنامههای توسعة کشور، ارائة مدلی برای الحاق پیوست رسانهای به برنامههای توسعه، توّلیگری و چگونگی ساز و کار اجرایی آن موضوعهای دیگری است که در این مقاله مورد توجه قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
چرا برنامة ششم را نباید بر اساس پسا تحریم نوشت؟؛ خبرگزاری جام نیوز سارا شادبخت، معاون برنامهریزی دبیرخانة شورای صندوقهای حمایتی و توسعهای: جایگاه صندوقهای حمایتی در برنامة ششم توسعه؛ روزنامه صنعت شورای برنامهریزی برنامة ششم توسعة کشور در وزارت ارتباطات، ساخت و تولید تجهیزات کامپیوتری، تلفن ثابت و تلفن همراه را به عنوان اهداف پیشنهادی برنامة ششم توسعه در نظر گرفت؛ خبرگزاری مهر کوروش پرند، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور: برنامة دولت در برنامه ششم "هر شهروند ایرانی حداقل یک مهارت"؛ خبرگزاری صداوسیما بولتن خبری مورخ 6/5/94 اطهره نژادی، معاون برنامهریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری: طرح حمایت از خانوادة معدومان در برنامة ششم؛ روزنامه مردمسالاری محمدباقر صدری، کارشناس اقتصادی: دولت یک برنامة پساتحریمی فراتر از برنامة ششم توسعه تدوین کند؛ ابرار اقتصادی سیدرضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران: گامهای ایدرو در راستای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه؛ روزنامه اعتماد شهیندخت مولارودی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: تعادل جنسیتی در بازار کار باید در برنامة توسعه مورد توجه قرار گیرد و نیز تلاشی که در حوزة زنان در حال انجام است، ایجاد این تعادلها در جنبههای مختلف اجتماعی و فردی است؛ خبرگزاری آنا حجتالاسلام محسن مهاجرنیا، مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه: اعلام آمادگی انجمنهای حوزه برای اجرای برنامة ششم توسعه؛ خبرگزاری مهر بولتن خبری مورخ7/5/94 کاراندیش، معاون توسعة مدیریت و منابع ششم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: عملیاتی بودن برنامة ششم، از مهمترین شاخصهای تدوین برنامه است؛ روزنامه حمایت علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان: توسعة سواحل مکران بخشی از اصول برنامة ششم توسعه است؛ خبرگزاری ایسنا با حضور وزیر ارشاد نشست هماهنگی تدوین برنامة ششم توسعه در بخش فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان و خانواده برگزار شد؛ باشگاه خبرنگاران جوان پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: قوانین مربوط به آبهای ساحلی کشور در برنامة ششم توسعه مطرح شد که در حال تدوین است؛ خبرگزاری فارس، 9.