چکیده:
بررسی مجموعه ی مقررات فقه اسلام و حقوق ایران روشنگر این است که نه تنها عدالت حقوقی میان جامعه ی زنان و مردانحکم فرما است؛ بلکه محقق در این راستا با احکامی مواجه می شود که قانونگذار، به صورت کاملا جانبدارانه ای زنان جامعه را مورد حمایت ویژه قرار داده است . برخلاف رویکرد فمینیسم نسبت به تعامل اسلام با جامعه ی زنان، کمیت و کیفیت این مقررات، تا حدی است که حتی احتمال تبعیض جنسیتی در اسلام به نفع زنان به ذهن متبادر می شود.بهره مندی از حقوق مطالبه ی نفقه، مهریه، جهیزیه، اجرت المثل ایام زوجیت، اجرت رضاع و شیردهی، نحله، متاع به معروف، اولویت در حضانت اطفال، امکان الزام مرد به داشتن فرزند، حق تقدم در دریافت مهریه و نفقه نسبت به سایر طلبکاران و عدم تکلیف درخصوص شرکت در جنگ، نمازجماعت، انجام وظایف خارج از منزل و انجام خدمت عمومی از جمله امتیازات ویژه ای هستند که در اسلام و حقوق ایران، صرفا به زنان جامعه اختصاص یافته است.از دیگر نتایج تقریر چنین قواعد حمایتی،وضع تکالیف محدودترو سهل تر برای جنس مونث نسبت به جنس مذکر در حوزه ی قوانین است. مقاله ی حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی، درصدد پاسخ گویی به انتقادات فمینیسم به رویکرد اسلام به جنس زن از بعد فقهی و حقوقی است و با ارائه ی مستندات، به نقد ادله ی مخالفان در خصوص موضوعات ارث، دیه، حق طلاق، قضاوت، شهادت، ولایت پدر بر دختر در ازدواج که از دیدگاه ایشان، به عنوان مهم ترین تبعیضات میان زن و مرد در حوزه ی مقررات شرعی و قانونی تلقی گردیده، پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
بهره مندی از حقوقِ مطالبه ی نفقه ، مهریه ، جهیزیه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، اجرتِ رضاع و شیردهی، نحله ، متاع به معروف ، اولویت در حضانت اطفال ، امکان الزام مرد به داشتن فرزند، حق تقدم در دریافت مهریه و نفقه نسبت به سایر طلبکاران و عدم تکلیف درخصوص شرکت در جنگ ، نمازجماعت ، انجام وظایف خارج از منزل و انجام خدمت عمومی از جمله امتیازات ویژه ای هستند که در اسلام و حقوق ایران ، صرفاً به زنان جامعه اختصاص یافته است .
مهم ترین تفاوت هایی در احکام زن و مرد که دستاویز نقد و هجمه مخالفان عدالت جنسیتی اسلام است ، از این قرار است : ارث ، دیه ، حق طلاق ، قضاوت ، شهادت ، ولایت پدر بر دختر در ازدواج ١ـ ارث فمنیست ها، نصف بودن ارث زن نسبت به مرد را معیاری برای کمتر بودن ارزش زن نسبت به مرد در اسلام معرفی نموده و این مقرره را خلاف «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان » مصوب ١٩٧٩ میلادی ١معرفی می کنند که در مقام پاسخ گویی به طور خلاصه میتوان به چند نکته اشاره نمود: نکته ١: داشتن مال و ثروت نشانه کمال نیست تا بهره مندی کمتر از آن ، مایه نقص و بی ارزشی زن باشد؛ چنانچه حضرت علی (ع )، نشانه کمال نبودن ثروت را این دانسته است که هیچ یک از انبیاء از مال دنیا بهره ای نداشته اند، زیرا در غیر این صورت خداوند، قطعا این کمال را از انبیاء خود دریغ نمیداشت .