چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر شناخت عوامل تاثیرگذار بر توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان دریافت کننده ی اعتبارات خرد در شهرستان نهاوند و تعیین میزان اثرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از متغیرها بر میزان توانمندی آنان میباشد. تحقیق مذکور از نوع مطالعات پیمایشی و ابزار مورد استفاده ی گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بود. جامعه آماری زنان دریافت کننده ی وامهای خرد شهرستان نهاوند، در سال های 1389 تا 1393، می باشند (N= 200). حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 130 نفر تعیین شد. نمونه گیری به صورت طبقه ای با انتساب متناسب انجام شد. پایایی و روایی پرسش نامه، به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش اعتبار محتوایی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. طبق نتایج آمار توصیفی 4/ 55 درصد، علی رغم دریافت وام، خانه دار و بدون شغل بودند. بر اساس نتایج تحلیل مسیر متغیرهای اثرگذار بر توانمندسازی زنان به ترتیب عبارتند از: نگرش افراد نسبت به اعتبارات خرد، میزان نظارت نهاد پرداخت کننده ی اعتبار بر نحوهی مصرف وام، میزان مصرف وام در فعالیت های توان مندساز، آموزش نهاد پرداخت کننده در خصوص مصرف اعتبار و مبلغ کل وام دریافتی.
خلاصه ماشینی:
1 - Social Empowerment 2 - Microcredit در دهه ی گذشته در ایران و از جمله در شهرستان نهاوند واقع در استان همدان ، مؤسسات مالی و اعتباری، وام های کوچک خود را با هدف ایجاد اشتغال و توان مندی اقتصادی ١ و اجتماعی زنان فقیر به این گروه از اقشار آسیب پذیر جامعه پرداخت کرده اند.
)به تصویرصفحه مراجعه شود) شکل ١- چارچوب مفهومی تحقیق فرضیه های پژوهش بر مبنای چارچوب مفهومی ارائه شده ، فرضیات تحقیق را میتوان به صورت زیر ارائه نمود: ١- بین متغیر آموزش نهادهای پرداخت کننده در خصوص نحوه ی مصرف وام و توان مندی زنان روستایی ارتباط معنی داری وجود دارد.
جدول ١- بخش های انتخاب شده در نمونه گیری، توزیع درصد و تعداد نمونه از حجم نمونه کل در هر بخش )به تصویرصفحه مراجعه شود) ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای جمع آوری داده های لازم ، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر بخش های زیر میباشد: ١- اطلاعات دموگرافیک جامعه شامل سؤالاتی از قبیل سن ، وضعیت درآمدی، سطح تحصیلات ، تعداد اعضای خانوار، شغل ؛ ٢- اطلاعات در خصوص اعتبار دریافتی مشتمل بر سؤالاتی از قبیل مبلغ کل اعتبار دریافتی، هدف از دریافت اعتبار، منبع دریافت اعتبار، زمینه های مصرف اعتبار؛ ٣- متغیرهای مستقل تحقیق شامل توان مندی اقتصادی (١٢ گویه )، توان مندی اجتماعی (١٩ گویه )، میزان فعالیت آموزشی و ترویجی سازمان پرداخت کننده اعتبار (٦ گویه )، در قالب طیف لیکرت بر روی یک دامنه ی شش قسمتی از صفر تا ٥ (اصلاً، خیلی کم ، کم ، متوسط ، زیاد و خیلی زیاد) سنجیده شده است .