چکیده:
بنمایهها درونمایههایی هستند که به شکل کلمات، عبارات، صورتهای مختلف خیال و ...، در درون یک اثر هنری ظاهر میشوند و نشاندهندة جهت فکری شاعر یا نویسندهاند. این درونمایهها به مثابة یک هستة مرکزی معناساز در اشعار هستند که با پیوند شبکههای تداعی پیرامتنی خود، بنمایههای ساختاری شعر را پایهریزی میکنند. این زنجیرههای تداعی شده، حیطة مناسبی را برای خیالبندی تصاویر شاعرانه فراهم میکنند و گرانیگاه خلاقیتهای شعری هر شاعری به شمار میروند. شبکههای مورد نظر، حاصل نگریستن شاعر به یک پدیده یا موضع هستند و ماحصل زاویة دید و نگرش شاعر به یک پدیده یا موضوع، به عنوان یک ابزار شعری به شمار میآیند؛ لذا در هر دورهای با عنایت به جریانهای مختلف اجتماعی، سیاسی، سنتهای ادبی و واقعیتهای جامعه، در حرکتی پنهان و تدریجی، به ظهور میرسند و حتی گاهی اوقات زمینهساز سبکهای جدید را هم فراهم میسازند. از جملة ادواری که بافت موقعیتی، نقش بسزایی در خلق بنمایهها و موتیوهای جدید آن داشته است، دورة مشروطه بود. شرایط سیاسی ـ اجتماعی حاکم در این دوره، جامعة ایران را دستخوش تغییر و تحول عمیقی کرد. با عنایت به بررسی انجام شده، در این دوره موتیفهای اصلی شعر، هم در حوزة شعر و هم در حوزی نثر، مضامین زیادی را از جمله آزادیخواهی، ملیگرایی و وطندوستی، انقلابیگری، بیداری مردم، انتقاد از از اوضاع نابهسامان جامعه و... دربر میگرفتند که زمینهساز تصاویر تازهای در ادبیات پایداری آن دوره بودند. این مضامین در ادوار ماقبل بیسابقه یا کمسابقه بوداند و ضمن تاکید بر معنا، بر غنای زیباشناسی اثر افزودند. روش تحقیق در پژوهش پیش رو، تحلیلی ـ توصیفی بوده است.
Motifs are intrinsic materials that appear in the form of words, phrases, various forms of imagination, and ..., indicating the direction of the poet's or writer's mind. These themes are a central meaning in the poetry, which, by linking their own permeation associations, establishes the structural motifs of the poem. These associated chains provide a suitable area for the imagination of poetic images, and are the center of poetic creativity of every poet. The networks concerned are the result of looking at the poet in a phenomenon or position, and the angle of view of the poet's view and attitude towards a phenomenon or subject is regarded as a poetic tool; therefore, in each period, according to the current different social, political, literary traditions and realities of society are emerging in a hidden and gradual movement, and sometimes they provide the basis for new styles. From the periodic point in which the situational context has played a significant role in the creation of its new motifs and foundations, it has been the constitutional era. The socio-political conditions governing this period brought about a profound transformation of the Iranian society. According to the study, during this period, the main motifs of poetry, both in poetry and in the field of prose, have included many themes such as libertarianism, nationalism and patriotism, revolutionary, people's awakening, Criticizing the unpopular circumstances of the society and ... creating new images in the sustainability literature of that period. These themes were unprecedented in previous periods, while emphasizing meaning, have added to the aesthetic richness of the work. The research method in the current research has been analytical-descriptive.