چکیده:
هدف مطالعه حاضر ارائه الگوی ساختاری به منظور پیش بینی اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک محیط کلاس با میانجی گری سبک های مقابله ای در دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع توصیفی، و با روش همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل می باشند. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. حجم نمونه این الگو شامل 480 دانش آموز دختر مقطع دوم متوسطه شهر تهران است. دانش آموزان به پرسشنامه های ادراک رابطه والد فرزند فاین، جی مورلند و اندرو شوبل (1983) فرم مادر و پدر ، ادراک محیط کلاس ساختهی فراسر، فیشر و مکروبی (1996)، وضعیت اقتصادی اجتماعی تیمز، سبکهای مقابله ﺍﻧﺪﻟﺮ ﻭ ﭘﺎﺭﻛﺮ (1990)، اضطراب تحصیلی ابوالمعالی و همکاران (1994) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها و پاسخ به پرسش های پژوهش از روش الگو یابی معادلات ساختاری استفاده شد که برای بررسی روابط علّی موجود میان متغیرهای مکنون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد هر هفت مولفه ادراک محیط کلاس (همبستگی، حمایت معلم، درگیری با کلاس ، تحقیق، جهت گیری تکلیف، همکاری، عدالت) با هر چهار مولفه اضطراب تحصیلی به صورت منفی و در سطح 01/0 همبسته بودند. همچنین سبک مقابله مسئله مداری به صورت منفی و دو سبک مقابله اجتنابی و هیجان مداری به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با هر چهار مولفه اضطراب تحصیلی همبسته بودند.
خلاصه ماشینی:
همچنین ادراک محیط کلاس با میانجی سبک های مقابله ، اضطراب تحصیلی در دانش آموزان دختر را پیش بینی میکنند.
ir دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ، ایران دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ، ایران تاریخ دریافت : ٩٧/٠٨/٠٥ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٢/١٥ مقدمه ارتقای بهداشت روانی در محیط تحصیلی به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی است و در چند دهۀ اخیر توجه سازمان های آموزشی را در خصوص پرورش نیروهای سالم از نظر جسمی و فکری را به خود جلب کرده است (رستگار، زارع ، سرمدی و حسینی، ١٣٩٣).
پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مدل ساختاری ارائه شده از برازش خوبی برای پیش بینی اضطراب تحصیلی بر اساس ادراک رابطه والد فرزند، ادراک محیط کلاس و وضعیت اقتصادی اجتماعی با میانجی سبک های مقابله ای در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران برخوردار است ؟ روش روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی - همبستگی است .
در مدل ساختاری فرض شده است که متغیر مکنون ادراک محیط کلاس هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی سبک های مقابله با استرس متغیر مکنون اضطراب تحصیلی را پیش بینی میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٤ نشان میدهد که ضریب مسیر کل بین ادراک محیط کلاس و اضطراب تحصیلی منفی و در سطح ٠/٠١ معنادار است .
این یافته بیانگر آن است که ادراک محیط کلاس با میانجیگری سبک های مقابله ، اضطراب تحصیلی در دانش آموزان دختر را پیش بینی میکند.
نتایج بیانگر آن است که ادراک محیط کلاس با میانجی سبک های مقابله ، اضطراب تحصیلی در دانش آموزان دختر را پیش بینی میکند.