چکیده:
این مقاله باهدف شناسایی علل کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنّی و حرفهای آزادتهیه شده است. باتوجه به هدف،روش تحقیق آمیخته اکتشافی،به عنوان روش مناسب تحقیق انتخاب شد. روش تحقیق شامل دومرحله کیفی وکمّی بود. درمرحله کیفی بااستفاده ازتحلیل مضمون و انجام مصاحبههای هدفمند و عمیق با 20 نفرازخبرگان آموزشهای فنّی وحرفهای،داده-هاگردآوری شد.سپس با کدگذاری اولیه و تعریف مضمونهای فرعی و اصلی،عوامل موثربرکاهش کارآموزان درآموزشگاه-های فنّی وحرفهای آزادشناسایی گردیدند. درمرحله کمّی براساس نتایج مصاحبههای مرحله اول،پرسشنامهای تنظیم شد. نمونه آماری دراین مرحله 270 نفرازمدیران و موسسان آموزشگاههای آزاد فنّی و حرفهای استان آذربایجان شرقی بودند.دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی دستهبندی شد.بدین صورت عوامل موثربرکاهش کارآموزان،موردشناسایی مجددقرارگرفت.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همراستابا نتایج بهدست آمده ازتحلیل مضمون بود.نتایج هردو روش کیفی وکمّی نشان داد عوامل آموزشگاهی(منابع فیزیکی،منابع انسانی ومالی،برنامههای آموزشی و بازاریابی آموزشی)،عوامل سازمانی(محتوا،خطمشی،پشتیبانی و ارزشیابی) وعوامل محیطی(رقبا،بازارکار،فرهنگ جامعه،قوانین و سیاستهای دولت) سه عامل مهم کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنّی وحرفهای آزاد هستند.
خلاصه ماشینی:
نتایج هر دو روش کیفی و کمّی نشان داد عوامل آموزشگاهی (منابع فیزیکی، منابع انسانی و مالی، برنامه های آموزشی و بازاریابی آموزشی)، عوامل سازمانی (محتوا، خط مشی، پشتیبانی و ارزشیابی) و عوامل محیطی (رقبا، بازار کار، فرهنگ جامعه ، قوانین و سیاست های دولت ) سه عامل مهم کاهش کارآموزان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد هستند.
واژه های کلیدی: آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل مضمون ، عوامل کاهش کارآموزان مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است .
6 مدل های موجود، مدل های عامی برای آسیب شناسی سازمان ها هستند درحالیکه مسئله تحقیق مربوط به آموزشگاه های فنی و حرفه ای و نیز تمرکز بر مسئله خاصِ کاهش تقاضای این گونه از آموزش ها است .
به همین دلیل هدف از تحقیق ، شناسایی عواملی است که میتواند در کاهش کارآموزان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد و به عبارت دیگر کاهش عملکرد این مؤسسات مؤثر باشد.
از نظر عوامل سازمان آموزش فنی و حرفه ای، نتایج این تحقیق با یافته های سابتو و دیگران (٢٠١٦)، ابنهی و باکی (٢٠١٥)، شرلی (٢٠١٤)، اسکولاستیکا (٢٠١٣)، آزوبویکه (٢٠١١)، شاهی و دیگران (١٣٩٣)، خاوری و گرزین (١٣٩٣)، صالحی عمران (١٣٩٣) و سلیمی (١٣٩١) هم راستا است .
(2010), A survey of the relationship between technical and vocational training courses and their effectiveness in Arak male trainees employment, Quarterly journal of social sciences bulletin, 4(4), 133-156.