چکیده:
هدف: استفاده از تجربیات ناشی از تصمیمهای اشتباه سازمانی و بهدنبال آن شکست، میتواند در کنار توجه به عوامل کلیدی موفقیت، زمینه را برای اتخاذ تصمیمهای اثربخش برای آینده کسبوکار فراهم کند. یکی از پیامدهای اتخاذ تصمیمهای غیربهینه در سطح عالی سازمان، پشیمانی استراتژیک است. پژوهش حاضر با هدف فهم ذات و جوهره پدیده پشیمانی استراتژیک انجام شده است.
روش: بهدلیل لزوم گردآوری اطلاعات از افرادی که این پدیده را تجربه کردهاند، برای انجام پژوهش از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی هوسرل مبتنی بر الگوی بهینهشده کولایزی استفاده شد. فرایند نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گرفته و گردآوری دادهها مبتنی بر مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با 12 نفر از مدیران عالی سازمانها انجام شد. اعتبار یافتههای پژوهش با استفاده از فرایند اپوخهگذاری و تایید یافتهها توسط مشارکتکنندگان حاصل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب هشت تم اصلی و 21 تم فرعی دربرگیرنده علائم احساسی و دو تم اصلی و شش تم فرعی مربوط به علائم شناختی پشیمانی استراتژیک، ارائه شد. در نهایت با استفاده از رویکرد تغییرات تخیلی هوسرل، از بین تمهای شناساییشده، ده ویژگی ذاتی که تبیینکننده جوهره پدیده پشیمانی استراتژیک است، استخراج شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، ضمن وارد کردن مفهوم پشیمانی به ادبیات مدیریت استراتژیک، زمینه را برای تبیین مفهوم آن، تفکیک این پدیده از موارد مشابه و تنظیم استراتژیهای رفتاری در سطح عالی سازمان فراهم کرده است.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري : نتايج اين پژوهش ، ضمن وارد کردن مفهوم پشيماني به ادبيات مديريت استراتژيک ، زمينه را بـراي تبيـين مفهـوم آن ، تفکيک اين پديده از موارد مشابه و تنظيم استراتژي هاي رفتاري در سطح عالي سازمان فراهم کرده است .
بر اساس اين توضيحات ، موضوع مـورد بحـث در ايـن پـژوهش (پشـيماني استراتژيک ) در زمره مطالعات مربوط به مکتب تقليل گرايي جاي مي گيرد، زيرا مطالعات گسترده در حوزه هاي مختلف کـه به نوعي با پديده پشيماني در ارتباط بوده اند، نشان داده است پشيماني با فرايند تصميم گيري ارتباطي ناگسسـتني دارد.
Patrick, Lancellotti & Demello 5.
Rajagopalan, Rasheed & Datta 3.
در خصوص پديده پشيماني استراتژيک اين گزاره ها در واقع همان حس و حال مديران در لحظه اي است که متوجه اشتباه بودن تصميم شده و اين حالت خويش را با کلمات ويژه اي بيان کرده اند.
Dependability يافته هاي پژوهش تحليل محتواي مصاحبه هاي انجام شده با مشارکت کنندگان در پژوهش که در واقع حکايـت از تجربـه زيسـته ايشـان بـا پديده پشيماني استراتژيک دارد، به شناسايي دو دسته علائم مختلف در خصوص اين پديـده منجـر شـد: الـف ) علائـم و توصيفات احساسي و ب) علائم و توصيفات شناختي .
در اين پژوهش از رويکرد تغييرات تخيلي هوسرل براي تشخيص ذات و عرض پديده پشيماني مديريت استراتژيک استفاده شده است .
به اين ترتيب که تمامي تم هاي شناسايي شده از فيلتر مربوطه عبور داده مـي شـوند و الزامـي يـا عـدم الزامي بودن آنها براي پديدار شدن پشيماني استراتژيک مشخص مي شود.