چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی گری بی تفاوتی سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1396-1397 با حجم 459 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 207 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اهمال کاری سازمانی (SOP) (با پایایی 87/0 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 84/0 = α) و پرسشنامهی بی تفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 78/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تایید گردید. دادهها با استفاده از دو نرم افزار Spss.v. 22 و Lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (99/٢= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 064/0= RMSEA) و مولفه سکوت سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مولفه بی تفاوتی سازمانی بر اهمال کاری سازمانی تاثیر معنیدار دارد (05/0>p). جهت پاسخگویی هرچه بیشتر سازمان آموزش و پرورش به نیازهای معلمان و رفع چالشهای توسعه سازمان، پیشنهاد میشود تلاش در جهت بهبود توانمندیهای معلمان و چارهجویی رفع سکوت و بیتفاوتی سازمانی آنان، به عنوان یک الویت جدی در دستور کار قرار گیرد،تا از میزان اهمال کاری کارکنان کاسته شود.
خلاصه ماشینی:
به همین خاطر شیوع اهمال کاری در میان کارمندان ادارات ، لزوم توجه مسئولین ، مدیران ، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزشی علی الخصوص نظام آموزش وپرورش و حادث شدن متغیرهای مرتبط با آن (سکوت و بی تفاوتی سازمانی ) را ضروری مینماید، چون موجب بیاعتنایی نسبت به اهداف ، منابع و آینده سازمان می شود و بروز این پدیده ها، در یک 1.
ضرایب تأثیر سکوت سازمانی بر اهمال کاری سازمانی از طریق بیتفاوتی سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق جدول ٤ ملاحظه میگردد که متغیر سکوت سازمانی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم ، با میانجیگری بیتفاوتی سازمانی با اهمال کاری سازمانی رابطۀ معنادار و مثبت دارد (٠٠٥ نتایج مربوط به شاخص های برازش الگوی ساختاری آزمون واسطه گری بیتفاوتی سازمانی در رابطه بین سکوت سازمانی و اهمال کاری سازمانی معلمان برای هر یک از شاخص های پیشنهادی هو و بنتلر١ (١٩٩٩) شامل مجذور خی دو (x٢)، مجذور خی دو بر درجه آزادی (df/x٢) شاخص نیکویی برازش ٢ (GFI)، شاخص نیکویی برازش انطباقی 3 (AGFI)، شاخص برازش مقایسه ای ٤ (CFI)، شاخص نرم شدة برازندگی (NFI) یا همان 1.
سازمان با تدابیر برنامه - های حمایتی، تفاوت قائل شدن بین معلم فعال و غیرفعال ، توجه به ارزش ها و مهارت های فردی، توانمندسازی، تشویق ، استفاده از سبک های رهبری در مدیریت معلمین و ارتباط مناسب و دوستانه با آنان ، تلاش در جهت ارتقاء معلمین هم ازلحاظ شغلی و هم معیشتی ، پاسخ به درخواست ها و طرح ریزیهای جدید شغلی و به طورکلی بالا بردن شأن و منزلت معلم در اجتماع و دیگر موارد تا حد بسیاری میتواند درصدی از سکوت و بیتفاوتی سازمانی کارکنان را کاهش دهد و درنهایت موجب رشد و توسعه و پیشبرد اهداف خود شود.
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), pp.