چکیده:
تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تامین تابآور شرکت ایرانخودرو میپردازد. هدف این تحقیق ارتقای تابآوری زنجیره تامین ایران خودرو در مقابل آشفتگیهای محیطی میباشد. به همین منظور استراتژیهایی که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایرانخودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوبتر از آن بازیابی شود، تعیین شدند و روابط علت و معلولی بین این استراتژیها نیز مشخص شدند. در این تحقیق کلیه حالات شکست که پتانسیل توقف خطوط تولید ایرانخودرو را دارند (12 حالت شکست) از طریق تئوری تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان واحدهای لجستیک و برنامهریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل حالات شکست و اثرات آن(FMEA) برای تعیین استراتژیهای تاب آوری در زنجیره تامین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید تحلیل شکست پس از وقوع (FAAO) برای تعیین استراتژیهای تابآوری زنجیره تامین بعد از وقوع شکست استفاده شده است. همچنین با استفاده از روش دیمتل[1]نیز روابط بین استراتژیهای تابآوری که با استفاده ازتکنیکهای[2] (FMEA و FAAO) تعیین شدند، بعلاوه جهت تاثیرات متقابل بین آنها مشخص شدند. خبرگان از طریق تکنیک FMEA چهار حالت شکست را که دارای بیشترین نمره اولویت ریسک[3](RPN) بودهاند، را انتخاب و تعداد 21 استراتژی برای تابآور ساختن زنجیره تامین ایرانخودرو برای مقابله با این حالات شکست معرفی کردند. از طریق تکنیک FAAO نیز تعداد 6 استراتژی جهت تاب آور ساختن زنجیره تامین نسبت به شکست تعیین شدند.
خلاصه ماشینی:
پس از بررسي اين حالات شکست تيم FMEA به صورت متمرکز استراتژيهاي تاب آوري قبل از وقوع شکست در ايران خودرو را به صورت زير تعيين کردند: ١-برنامه ريزي توسعه تأمين کنندگان در حوزه هاي لجستيکي ٢-برنامه ريزي حمل و نقل مژثر، منعطف و جايگزين ٣-استفاده از انبارهايي در مکان هايي نزديک به چند تأمين کننده ٤-برنامه ريزي براي توسعه تأمين کنندگان جايگزين ٥-چابک کردن زنجيره تأمين ٦-خريد طرح هاي ترافيکي و تأثير روي مقررات ترافيکي ٧-ايجاد ساز و کارهاي حمايتي جهت افزونگي ظرفيت تأمين کنندگان ٨-طراحي سيستم توليد انعطاف پذير براي تغيير سريع در برنامه توليد ٩-توسعه ارتباط مژثر با تأمين کنندگان در زمينه تأمين و لجستيک ١٠-استانداردسازي مواد و اجزاء ١١-ايجاد دپارتمان مديريت ريسک (دپارتمان تاب آوري) ١٢-توسعه ميدان ديد در کل زنجيره تأمين بويژه تأمين کنندگان ١٣-به کارگيري رويکردهاي مديريت و کنترل کيفيت مژثر و قوي براي تأمين - کنندگان ١٤- توسعه ارتباط مژثر با تأمين کنندگان در زمينه کيفي ١٥- همکاري با شرکت هاي بزرگ و مطرح خودرؤسازي دنيا ١٦- کاهش قيمت جهت دستيابي به سهم رقباي داخلي و خارجي ١٧-افزايش کارايي و مهندسي مجدد فرآيندها ١٨-ايجاد مدلهاي متنوع فروش جهت جذب منابع مالي ١٩-استقراض از بانک ها ٢٠-برنامه ريزي توسعه تأمين کنندگان در حوزه فناوري اطلاعات ٢١-بازنگري در تسهيم و مديريت اطلاعات دپارتمان هاي مختلف در گام سوم تحقيق چهار حالت شکست کمبود مواد اوليه ، مسائل کيفي مواد اوليه ، مشکلات مالي و جريان اطلاعات نادرست که بالاترين مقدار RPN را در تکنيک FMEA نسبت به ساير حالات شکست داشته اند، به عنوان داده هاي ورودي FAAO انتخاب ميشوند.