چکیده:
بازنمایی شهر و باز تعریف واقعیتهای زمانی» مکانیء و فضایی در رسانه های مختلفی چون سینما به دلیل درگیر نمودن ذهن و اندیشه
ناخودآگاه بیننده می تواند نقش مهمی در شکلگیری تصویر شهرء شناخت آن و تعریف هنجارها و ناهنجارهای الگوهای رفتاری شهری ایفا
کند. پژوهش حاضر با هدف تاثیر رسانه های جمعی و به طور خاص سینما به عنوان یکی از قویترین و مهمترین ابزارهای بیانی فضای
شهری در جهت برانگیختن احساسات» شکل دادن ادراکات و تصورات و آگاهی شهروندان به عنوان مخاطب و بازتعریف فضاها و الگوهای
اجتماعی و در نتیجه احساس تعلق و تعصب به فضا انجام شده است. از این رو روش مورد استفاده در تحقیق روش کیفی است و از تکنیک
تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که در سینمای ایران» کمتر به ارزشهای زیبایی شناسانه و مفمومگرای معماری و
فضاهای شهری توجه شده و اغلب به عنوان عنصری صرفا بصری مورد استفاده قرار گرفته است. جز محدودی از فیلمها به ندرت
توانسته اند به طور شایسته به ارائه تصویری از شهر که در خور تعریف آن از جنبه های مختلف فرم» عملکرد و معنا باشدء بپردازند. با این
وجودء کم نیستند فیلم هایی که فضاها و معماری در آن کارکرد مفهومی و زیبایی شناسانه دارد. این تحقیق به شناسایی عناصر معماری و
شهرسازی فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" به عنوان نمونهای موفق در جهت انتخاب لوکیشنهای شهری شهر رشت و انزلی و بازنمایی
فضاهای شهری آنها به مخاطب به منظور معرفی» شناخت و برانگیختن حس نوستالژیک شهروندان و انتقال مفاهیمی چون حس تعلق و
تعصب به فضا و... به وی پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
تحليل ساختارعناصر شهري "در دنياي توساعت چند است ؟"با مروري بر ارتباط شهر وسينما حديث لقماني *،ايرج اعتصام **، حسين ذبيحي *** حديث لقماني *، ايرج اعتصام **، حسين ذبيحي *** تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/١٢/٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/٢/٩ چکيده بازنمايي شهر و باز تعريف واقعيت هاي زماني ، مکاني ، و فضايي در رسانه هاي مختلفي چون سينما بـه دليـل درگيـر نمـودن ذهـن و انديشـه ناخودآگاه بيننده مي تواند نقش مهمي در شکل گيري تصوير شهر، شناخت آن و تعريف هنجارها و ناهنجارهاي الگوهاي رفتـاري شـهري ايفـا کند.
پژوهش حاضر با هدف تاثير رسانه هاي جمعي و به طور خاص سينما به عنوان يکي از قوي ترين و مهـم تـرين ابزارهـاي بيـاني فضـاي شهري در جهت برانگيختن احساسات ، شکل دادن ادراکات و تصورات و آگاهي شهروندان به عنوان مخاطب و بازتعريف فضـاها و الگوهـاي اجتماعي و در نتيجه احساس تعلق و تعصب به فضا انجام شده است .
اين تحقيق بـه شناسـايي عناصـر معمـاري و شهرسازي فيلم "در دنياي تو ساعت چند است ؟" به عنوان نمونه اي موفق در جهت انتخاب لوکيشن هاي شهري شهر رشت و انزلي و بازنمايي فضاهاي شهري آنها به مخاطب به منظور معرفي ، شناخت و برانگيختن حس نوستالژيک شهروندان و انتقال مفـاهيمي چـون حـس تعلـق و تعصب به فضا و...
نمودار ٣-ارتباط ميان مفهوم رسانه ، شهر، شهروندان و فضاي شهري (به تصویر صفحه رجوع شود) بنابراين مي توان چنين نتيجه گرفت که امروزه رسانه ها و فيلمها نقش بسيار مهمي در شناخت فضاهاي شهري ، مکان ها، ويژگي هـاي اجتمـاعي و فرهنگي و آداب رسوم آنها دارند و نيز از اين طريق مي توانند در ذهن شهروندان نقش ببندند و در القاي الگوهاي رفتاري مناسب شهري تاثيرگذار باشد.