چکیده:
راههای بسیاری جهت تاثیر گذاری غرب بر ایران قرن نوزدهم وجود داشت. حوزهی نظامی
نخستین مجرا بود و در طول قرن نوزدهم و بیستم با اهمیت باقی ماند. تبادلات سیاسی، مسافران
و گونههای جدید فعالیت اقتصادی در گسترش آگاهی ایرانیان نسبت به خارج موثر بودند. اما
شاید نخستین مجرایی که تاثیر غرب بر ایران منتقل شد، آموزش بود. چندین بخش در قلمرو
آموزشی در نفوذ اندیشههای غربی و مسیرهای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ایران مهم بودند
و شامل این موارد میشدند: دانشجویان خارج از کشور، موسسات الهام بخش غربی که توسط
دولت ایران و بعدا توسط اشخاص تاسیس شدند و مدارس تبلیغی. این تحلیل بر روی آخرین
مورد این تاثیرات و بالا تر از همهی این ها، بر روی مشهورترین مدارس تبلیغی یعنی کالج البرز
تمرکز میکند. در بررسی شواهد، میتوان نتیجه گرفت که آموزش تبلیغی غربی فصل مهمی را
در تاریخ ابتدایی دورهی مدرن در ایران شکل داد.
خلاصه ماشینی:
چندین بخش در قلمرو آموزشی در نفوذ اندیشههای غربی و مسیرهای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ایران مهم بودند و شامل این موارد میشدند: دانشجویان خارج از کشور، مؤسسات الهام بخش غربی که توسط دولت ایران و بعدا توسط اشخاص تأسیس شدند و مدارس تبلیغی.
تعداد زیادی دانشجو برای مأموریت مطالعاتی به خارج فرستاده شدند و نسبت به دارالفنون، نخستین موسسهی دولتی سبک غربی آموزش عالی در ایران که به طور رسمی در سال 1852 به عنوان بخشی از تلاشهای اصلاحاتی امیر کبیر 1 آغاز به کار کرد، امکانات آموزشی ناکافی و اندک بود.
با این حال، هنگامی که ورزش به عنوان بخشی از برنامهی آموزشی مدارس تبلیغی تعیین شد، لباس و عدم موافقت والدین نیز با چنین فعالیتهایی تغییر کرد.
با این حال، باید اشاره شود که موفقیت دانش آموختگان البرز در مشاغل جدید، هر چند نتیجهی فعالیتهای حرفه ای مرتبط با نوع آموزش بود، اما به همان اندازه نشان گر نقش آموزش به عنوان وسیله ای برای پیشرفت اجتماعی در مراکز ممتاز قبلا تأسیس شده نیز میباشد.
به عنوان تأثیر کلی مدارس تبلیغی بر جامعهی ایرانی، این مدارس با هدف انتقال سبک آموزش و دانش غربی به ایران به فعالیت پرداختند.
آموزش تبلیغی اساسا متوجه سطوح پایین تر بود، اما دانش آموختگان مدارس تبلیغی به خوبی آمادهی ادامهی تحصیلات بالا تر خود خارج از کشور بودند و بسیاری از آنها نیز اقدام به این کار کردند.
3. " آموزش جدید" عنوانی بود که به تمام مؤسسات آموزشی سبک غربی در تمام قالبهای سیاسی در خاورمیانه و در زمانی که در قرن نوزدهم مدارس این چنینی تأسیس شدند، اطلاق میشد.