چکیده:
هدف: در دو دهه اخیر استفاده از مدلهای تعالی کسبوکار بسیار رایج شده است و شرکتهای زیادی برای ارزیابی عملکرد خود از این مدلها استفاده میکنند. با وجود این، بررسی مقالههای بین سالهای 1994 تا 2017 نشان میدهد، شرکتها برای پیادهسازی و ارزیابی معیارهای این مدلها با مشکلات زیادی مواجهاند. همچنین در محیطهای با سرعت تغییر زیاد نمیتوانند موفقیت بلندمدت بنگاهها را تضمین کنند. بنابراین در این پژوهش تلاش میشود، تعالی سازمانی بر اساس دیدگاه قابلیتهای پویا بررسی و مدلسازی مفهومی شود.
روش: در پژوهش حاضر مدل مفهومی بلوغ تعالی سازمان بر اساس دیدگاههای مبتنی بر منابع و قابلیتهای پویا و از طریق مرور ادبیات و تحلیل محتوا ارائه شد و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته به تأیید رسید. در انتها سطوح بلوغ مرتبط با آن با روش دلفی فازی طرحریزی و در شرکت ارتباطات سیار ایران بهکار گرفته شد.
یافتهها: در این پژوهش تأثیر قابلیتهای پویا بر مدلهای تعالی کسبوکار جهت پایداری نتایج عملکرد سازمان، نشان داده شده است.
نتیجهگیری: مدل مفهومی ارائه شده در این پژوهش کمک میکند که این دست مدلها با قابلیتهای سازمانی و فرهنگ تعالی یکپارچه شوند و سازمان را بهسوی عملکرد پایدار سوق دهند.
Objective
In the last two decades, the use of models of business excellence has become very common and many companies use models to evaluate their performance. Nevertheless, the review of the articles published between 1994 and 2017 shows that the firms have many difficulties wxploiting and evaluating the criteria for these models. They are also unable to ensure long-term success in firms with quickly changed environments. Therefore, in this study, organizational excellence is studied based on dynamic capability perspective and conceptual modeling.
Methods
In the present study, the conceptual model of organizational excellence was presented based on resources and dynamic capabilities through literature review and content analysis and was confirmed by structural equations modeling. At the end, the related maturity levels were planned using fuzzy Delphi method and used in mobile communication company of Iran.
Results
In this study, the effect of dynamic capability on business excellence model is shown to stabilize the performance results of the organization.
Conclusion
The conceptual model presented in this study helps to integrate these models with organizational capabilities and culture of excellence and lead the organization to sustainable performance.