چکیده:
در این مقاله تمهید رئالیسم کارناوالی-تلخخند از منظر میخاییل باختین را در شعر ”استعارهها“ اثر سیلویا پلت بررسی میکنیم و نشان میدهیم که این شگرد تا چه اندازه مخاطب را از ایدئالیسم پرورده اجتماعی دور میکند و بیان متفاوتی از واقعیات ارائه میدهد. پلت تصاویر تلخخندی میآفریند و آنها را در فضایی کارناوالی قرار میدهد تا با تنزل تصویر ایدئال از مادر باردار، صدا، تجربه و درک او از بارداری را به عنوان صدای دیگری به گوش مخاطب برساند. درک مخاطب از واقعیت نیز مرهون فضای کارناوالی و تصاویر تلخخندی است که پلت با بیان هزلگونه و متفاوت در همهجا آرامش ذهنی و احساسی خواننده را به چالش میکشد. این مقاله با بررسی رئالیسم کارناوالی-تلخخند که پلت آن را به صورت تمهید دفاعی علیه زبان مسلط و ایدئالگرا بهکار میبرد نشان میدهد نوشتار زنانه تا چه حد میتواند بر غنای تجربه انسانی و درک انسان از واقعیات بیفزاید و اینکه ارزش کار پلت، صراحت بیان و شجاعت او در انجام این مهم تا چه حد ستودنی است.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله با بررسي رئاليسم کارناوالي -تلخ خند که پلت آن را به صورت تمهيد دفاعي عليه زبان مسلط و ايدئال گرا به کار مي برد نشان مي دهد نوشتار زنانه تا چه حد مي تواند بر غناي تجربه انساني و درک انسان از واقعيات بيفزايد و اينکه ارزش کار پلت ، صراحت بيان و شجاعت او در انجام اين مهم تا چه حد ستودني است .
منطـق گفتگويي و امکان ايجاد فـضاي کارنـاوالي در شـعر روايـي همـواره وجـود دارد و در ادبيـات فارسي نيز مي توان به آثار شاعران بزرگي هم چون حافظ ، نظامي ، مولوي، سعدي، و عطار اشاره کرد که حديث نفس شاعر يا روايت منظوم آثار بر پاية منطق گفتگويي است و از آنجا که آثـار اين شاعران متأثر از روح زمانه و خفقان دوران بوده است ، شاعر براي بيـان واقعيـات چـارهاي نداشته جزء آنکه با رندي و تردستي هنرمندانه به تصاوير تلخ خند و فضاي کارناوالي پناه ببـرد __________________________________________________________________________ 1- "Degradation digs a bodily grave for a new birth; it has not only a destructive, negative aspect, but also a regenerating one.
اين مقاله به بررسي فضاي رئاليسم کارناوالي -تلخ خند در شـعر "اسـتعاره هـا" اثـر سـيلويا پلت (Sylvia Plath) مي پردازيم و نشان مي دهيم چگونه سيلويا پلت صداي مادر باردار را بـه عنوان صداي ديگري در اين شعر قرار مي دهد و با ايجاد فضاي کارناوالي و تصاوير تلـخ خنـد، به هجو و تنزل تصوير ’بارداري ايدئال ‘ و کلـي گـويي هـاي زمانـه اش دربـارة فراينـد بـارداري مي پردازد.