چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1397 بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 400 نفر بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 205 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش های گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بود. ابزار گرد آوری اطلاعات برای فناوری اطلاعات از پرسشنامه استانداد مقیمی و همکاران (1391) با پایایی 79/0 و برای خودکارآمدی از پرسشنامه جینک و مورگان (1999) با پایایی 81/0 و برای سازگاری اجتماعی از پرسشنامه پیکل و ویسمن (1999) با پایایی 87/0استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط کارشناسان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی(جداول توزیع فراوانی، نمودارهای ستونی و میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون t ) باکمک نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سازگاری دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار داشته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار داشته است. خودکارآمدی بر سازگاری دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار داشته است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانشجویان مریم تقوایی یزدی *١ چکیده هدف از این پژوهش بررسـی تـأثیر فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات بـر خودکارآمـدی و سـازگاری اجتمـاعی دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال ١٣٩٧ بود.
با توجه به رشد فزاینـدهی فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در بخـش هـای مختلف زندگی ، خصوصا در بحث آموزش عالی ، پژوهش حاضر به این موضـوع پرداختـه کـه آیـا فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختـر دانشـکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تأثیر دارد؟ پیشینه پژوهش مقصودی و اسماعیلیشاد (٢٠١٧ ,Maghsudi and Ismaili Shad) در مقاله ای تحت عنـوان مطالعه ی تأثیر فن آوری هـای آموزشـی بـر رابطـه بـین سـواد اطلاعـاتی و خودکارآمـدی تحصـیلی دانش آموزان ، به نتایج زیر دست یافتند که وجـود یـک عامـل ، نظیـر فـن آوری هـای آموزشـی ، بـه تنهایی نمیتواند منجر بـه خودکارآمـدی تحصـیلی شـود.
با توجه به این که میانگین محاسبه شده ٠٠/٤ مـی باشـد و با توجه به مقیاس بیان شده، گرایش به سمت زیاد و بسیار زیاد دارد، بنـابراین در چـارچوب آمـار توصیفی میتوان گفت که خودکارآمدی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان دختـر دانشـکده علـوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تأثیر دارد.
The Relationship between Information Technology, Self-efficacy and Social Support with Adolescence of High School Students in Arak City, Journal of Modern Psychological Research Article 2, Volume 10, Issue 39, Pages 52-52.