چکیده:
محققان نشان داده اند که بین سواد مربیان پیش از دبستان و آموزشی که ارائه می دهند، ارتباط چشمگیری وجود دارد. در سال های اخیر شاهد افزایش پژوهش در زمینه سواد اطلاعاتی مربیان بوده ایم. هدف از پژوهش حاضر تبیین عناصر برنامه-درسی آموزش فناوری به مربیان پیش دبستانی است. در انجام این پژوهش از رویکرد کمی و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مربیان پیش از دبستان استان فارس است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ(94/0)بوده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که آشنایی با جدیدترین منابع تخصصی آموزش پیش دبستان مناسب ترین هدف آموزش فناوری، آشنایی با بازیهای مختلف و آموزنده مناسب ترین محتوا، دعوت از افراد متخصص برای آموزش بهترین روش و آزمون عملکردی نیز مناسب ترین روش ارزشیابی از نظر مربیان پیش دبستانی برای آموزش فناوری می باشد که همگی در صدر گویه ها قرار گرفته اند. همچنین این نکته قابل ذکر است که تمام گویه ها ی پرسشنامه از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا میانگین تمام گویه ها از میانگین فرضی 4 بالاتر است.
خلاصه ماشینی:
1. Content Validity یافته ها سؤال اول : از دیدگاه مربیان پیش دبستانی ، اهداف برنامه های درسی آموزش فـن آوری ، بایـد شـامل چه مواردی باشد؟ به منظور بررسـی وضـعیت ایـن روش هـا نسـبت بـه یکـدیگر و بـه لحـاظ تعیـین اولویت و رتبه بندی ایـن روش در حیطـه اهـداف آمـوزش فـن آوری بـه مربیـان پـیش دبسـتانی ، از آزمون فریدمن استفاده شد که نتایج این آزمون در جدول شماره ٢ ارائه شده است .
آزمون مقایسه میانگین نمره مربیان در محتوای برنامه درسی آموزش فن آوری به مربیان پیش دبستانی با معیار فرضی تعیین شده (t تک نمونه ) (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین ، از آزمون t تک نمونه برای مقایسه میانگین نمره حیطه محتوا در آموزش تکنولـوژی به مربیان پیش دبستانی با معیار فرضی تعیین شـده بـرای تعیـین میـزان توجـه بـه حیطـه مـورد نظـر از دیدگاه این مربیان استفاده گردیده است .
سؤال سوم : از دیـدگاه مربیـان ، رویکردهـای یـاددهی- یـادگیری برنامـه هـای درسـی آمـوزش فن آوری باید شامل چه مواردی باشد؟ به منظور بررسی وضعیت روش ها نسبت به یکدیگر و به لحاظ تعیین اولویت و رتبـه بنـدی ایـن روش ها در حیطه رویکردهای یاددهی- یادگیری در آموزش فن آوری بـه مربیـان پـیش دبسـتانی از آزمون فریدمن استفاده شده است که نتایج این آزمون در جدول شماره ٦ ارائه شده است .
Using New Communication and Information Technologies in Preschool Education, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 187, 206-210.
Effective Teaching with Technology in Higher Educations: Foundations for Success, translate By zamani&Azimi, samt.