چکیده:
کیفیت سود یکی از واژگان حسابداری بوده که هیچگونه اتفاق نظری درخصوص تعریف آن وجود ندارد. کیفیت سود مفهومی است که دارای جنبههای متفاوتی میباشد و از اینرو تعاریف مختلف و معیارهای متفاوتی در رابطه با آن مطرح شدهاند. پنمن و ژانگ (2002)، کیفیت سود را توانایی سود در نشان دادن عایدات آتی تعریف میکنند. شیپر و وینسنت (2004)، کیفیت سود را مرتبط با سود مورد نظر هیکس میدانند، یعنی از دید آنها کیفیت سود حدی از صداقت است که عایدات گزارش شده در گزارش سود مورد نظر هیکس را نشان دهد. از آنجایی که سود اقتصادی قابل مشاهده نیست، لذا امکان کمیسازی آن وجود ندارد. با توجه به دشواری موجود در تعریف عملیاتی کیفیت سود، از معیارهای مختلفی برای اندازهگیری این سازه استفاده میشود. این مقاله از نوع مروری بوده و هدف از آن بررسی معیارها و مدلهای اندازهگیری کیفیت سود میباشد.
خلاصه ماشینی:
مروری بر معیارها و مدل های اندازه گیری کیفیت سود *1 حبیب اله نخعی 2 کریم نخعی محسن انواری نیا٣ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٢/٢٥ تاریخ چاپ : ١٣٩٨/٠٣/١١ چکیده کیفیت سود یکی از واژگان حسابداری بوده که هیچ گونه اتفاق نظری درخصوص تعریف آن وجود ندارد.
براساس مفهوم سودمندی تصمیم ، ارائه شده توسط هیأت استانداردهای حسابداری مالی ، کیفیت سود و به طور عام تر کیفیت گزارشگری مالی، مورد علاقه کسانی است که از گزارش های مالی برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری و انعقاد قراردادهای مختلف استفاده میکنند.
در این پژوهش کیفیت سود به وسیله کیفیت اقلام تعهدی اندازه گیری شده است و صورت های مالی نمونـه ای از شرکت های چهارده کشور اروپایی طی سال های ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٧ و نیز طی دوره بحران یعنی سال های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٠ با هم مقایسه شدند.
در پژوهش ثقفی و کردستانی(١٣٨٣)، معیارهـایی که برای اندازه گیری کیفیت سود مورد توجه قرار گرفته شامل ١) پایداری سود که منظور ازآن تکرارپذیری سـود جـاری است ، ٢) قابلیت پیش بینی سود و ٣) رابطه بین سود و جریان نقد عملیاتی میباشد.
٢. معیارهای برگرفته از رابطه بین سود، جریانهای نقدی و اقلام تعهدی شامل : الف ) نسبت جریانهای نقدی حاصل از عملیات به سود در این معیار، کیفیت سود بر اساس فرض قرابت به نقد تعریف می شود.
این معیار کیفیت سود، توسط بسیاری از محققین در سرفصل معیارهای برگرفته از ارتباط بین سود، جریان نقد و اقلام تعهدی گنجانده شده است .