چکیده:
هدف از انجام این مطالعه عارضه یابی گردشگری در ایران می باشد .کشور ایران با وجود برخورداری از جاذبه های متنوع تاریخی ، فرهنگی ، اقلیمی سهم ناچیزی از درآمد صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است . صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان دارا است. پاسخ به این پرسش که چه عوامل مهمی موجب بازماندن کشور از منافع اقتصادی و فرهنگی صنعت گسترده گردشگری شده است ؟ زمینه انجام پژوهش حاضر را فراهم آورده است . در این مقاله از منابع کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است و به انواع گردشگری (غذایی ، سلامت ، تلخ ، ماجراجویی ، اکوتوریسم ، فرهنگی ، تجاری ( و نقاط قوت و ضعف موجود درگردشگری داخلی ایران پرداخته شده است.سپس راهکار های موثر برای بهبود وضعیت گردشگری در ایران ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، گردشگری داخلی ایران، اکوتوریسم، جاذبه های اقلیمی ایران مقدمه : امروزه صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصادی پویا بعد از صنایع نفت و خودروسازی است و در ردیف صنایع پر درآمد ، پاک و کم هزینه قرار دارد و کشور های مختلف برای رسیدن به توسعه پایدار در این زمینه تلاش میکنند .
*گردشگری تجاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تعریفی از گردشگری ارائه می دهد که به گفته آنها، “گردشگری شامل فعالیتهایی است که باعث سفر کردن افراد در مکان های خارج از محیط معمول خود شده که بیش از یک سال طول نکشد.
اهمیت گردشگری : گردشگری به دلیل آثار مثبت اجتماعی ،فرهنگی و تاثیر در رشد اقتصادی و درآمد زایی ، در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است به طوریکه به استناد آمار ارائه شده توسط سازمان بین المللی گردشگری حدود 13% مشاغل دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری در ارتباط هستند و از هر 15 نفر ، یک نفر در این بخش می باشد .
این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دادهاست.
راهکار ها : با توجه به اینکه ایران به عنوان یک مقصد گردشگری ، دارای برند با ضعف اساسی است ؛ برای تقویت این مهم و رشد و توسعه گردشگری در ایران راهکار های زیر پیشنهاد میشود : 1- برنامه ریزی اساسی و بازنگری در ساختار صنعت گردشگری ایران .