چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می باشد. به این منظور نمونه ای بالغ بر 351 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار آن و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم کوتاه می باشد. بعد از جمع آوری اطلاعات ، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار آن و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم کوتاه می باشد.
یافته ها حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
خلق و خوی عمومی (سپهریان، 1390) یکی از مولفه هایی که با هوش هیجانی ارتباط معناداری دارد و پژوهش های زیادی در مورد آن انجام گرفته است کیفیت زندگی است.
با توجه به مطالب ارائه شده هدف نهایی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می باشد.
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی فرم کوتاه و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن استفاده شده است.
)آمار استنباطی فرضیه پژوهش: بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
جدول 4- بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد رابطه معناداری وجود دارد که به این معنا می باشد که با افزایش هوش هیجانی، کیفیت زندگی دانشجویان نیز افزایش می یابد.
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد مدیران میانی گروه های هما، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نفت.
هنجارهای پرسشنامه هیجانی بار- آن در بین دانشجویان دانشگاه های تهران و بررسی ساختار عاملی آن.