چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با نشانههای جسمانیسازی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت ا... آملی در سال 1396 بهتعداد 1150 نفر بود که از میان آنها 285 دانشجو به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی نئو مکری و کاستا ۱۹۸۵؛ پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) و چک لیست تجدیدنظر شده نشانههای روانی درایگاتوس، ریکلز و راک (1976) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد از بین ویژگیهای شخصیتی تنها ضرایب مسیر غیرمستقیم بین برونگرایی (106/0-=β، 02/0=P) و وظیفهشناسی (132/0-=β، 02/0=P) با نشانههای جسمانیسازی منفی و معنادار بود. از بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی تنها ضریب مسیر راهبردهای منفی با نشانههای جسمانی سازی (470=β، 001/0=P) مثبت و معنادار بود. نتیجهگیری: آموزش تنظیم مثبت شناختی هیجان در جهت مقابله با رویدادهای محیطی و تعدیل تظاهرات شخصیتی در افراد دچار اختلال جسمانیسازی پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
نقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با نشانههای جسمانی سازی دانشجویان دختر مهدی رزاق پور1 و علی اصغر حسین زاده1* 1.
سهم کدامیک از راهبردهای مثبت یا منفی تنظیم شناختی هیجان در میانجیگری رابطه بین روان رنجور خویی، برونگرایی، گشودگی، توافق پذیری و وظیفه شناسی با نشانههای جسمانی سازی دانشجویان دختر بیشتر است؟ روش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی در سال 1396 به تعداد 1150 نفر در شهر آمل بود که از میان آنها بهصورت تصادفی چندمرحلهای به این صورت که از میان 8 دانشکده بهصورت تصادفی 2 دانشکده علوم انسانی و علوم پایه و از دانشکده علوم انسانی 2 رشته حقوق و حسابداری و از دانشکده علوم پایه 2 رشته شیمی محض و شیمی کاربردی و در مرحله سوم از هر رشته 4 کلاس و در نهایت بنا بر پیشنهاد مایرز، گامست و گوارینو (2016) نسبت 15 آزمودنی به ازای هر متغیر مشاهده شده و با توجه به احتمال ریزش نمونه 250 دانشجو انتخاب شد.
ضریب همبستگی ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشانههای جسمانی سازی (به تصویر صفحه رجوع شود) 01/0>P** 05/0>P* جدول 2 نشان میدهد که از بین صفات شخصیت، روان رنجور خویی رابطه مثبت (05/0= P) و برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی رابطه منفی (01/0= P) با نشانههای جسمانی سازی دارد.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهبردهای منفی تنظیم شناختی رابطه بین ویژگیهای برونگرایی و وظیفه شناسی را با نشانههای جسمانی سازی بهصورت منفی میانجیگری میکنند.