چکیده:
در نظام کیفری اسلام مجازات برخی جرائم، سلب حیات از مجرم است این مجازاتها گستره قابل توجهی در ابواب حدود، تعزیرات و قصاص دارند. کمااینکه برخی دیگر از جرائم، مشتمل بر مجازاتهائیاند که نوعاً و مطابق عادت و طبیعت خود موجب سلب حیات مجرم میشود. رجم در زنای محصنه و به دارکشیدهشدن در محاربه از مصادیق قسم اخیرند. حال اگر در دو حالت فوق پس از اجرای متعارف و معمول مجازات، مجرم سلب حیات نگردید، آیا مجازات تکرار میگردد؟ یا آنکه اجرای مجدد مجازات به قصد سلب حیات مجرم محتاج دلیل مستقلی است؟ نویسنده معتقد است در جرایمی که مجازات آن، قتل یا همان ازهاق نفس جانی است با فرض عدم سلب حیات پس از اجرای مجازات، مشروعیت اجرای مجدد مجازات منتفی نیست. ولی در جرایمی که مجازات آن، عناوینِ اسبابی است که عادتاً منجر به ازهاق میشود اگر در موردی اتّفاقاً نتیجه معمول نداد اجرای مجدد آن، فاقد وجاهت شرعی است. این نظریه با قواعد اولیّه ناظر به مجازاتها، قاعده درء نیز آن را اقتضاء میکند
خلاصه ماشینی:
فقیهانی مانند مرحوم ابن حمزه (طوسی، ١٤٠٨، ٤٣٨)، فخرالمحققین (حلی، ١٣٨٧، ٤، ٦٣١)، شهیدثانی (عاملی، ١٤١٣، ١٥، ٢٦٧)، مجلسی (مجلسی،١٤٠٦، ١٦، ٥٩٤ و١٤٠٤، ٢٤، ١٨٤)، حائری طباطبائی (حائری، ١٤١٨، ١٦، ٣١٢ و ٣١٥)، نجفی (نجفی، ١٤٠٤، ٤٢،٣٤٠)، روحانی (روحانی، ١٤١٢، ٢، ١٣٧،١٣٨)، نجفی (نجفی، ١٤٢٣، ٣، ٨٢)، خوانساری (خوانساری، ١٤٠٥، ٧، ٢٦٨، ٢٦)، خمینی (ره ) (خمینی، بیتا، ٩، ٢٥٣)، مرعشی نجفی (مرعشی نجفی، ١٤١٥، ٢، ٤٨٤ تا ٤٨٨)، خویی (خویی، ١٤٢٢، ٤١)، تبریزی (تبریزی،١٤٢٦، ٢٧٥) و لنکرانی (لنکرانی، ١٤٢١، ٣٥٤ و ٣٥٥) نیز در این مسأله ضمن مسلم فرض کردن امکان قصاص مجدد، بیشتر از کیفیت قصاص مجدد ولی دم ، سخن گفته اند.
در مجرم علایم حیاتی دیده شود و با مداوا سلامت خود را باز یابد ، بفرمایید الف : اجرای مجدد حکم چه صورتی دارد ؟ ب : آیا بین حد و قصاص تفاوتی وجود دارد ؟ ج : بر فرض لزوم اجرای مجدد، حکم دیه خسارات وارده فبلی بر محکوم در دو حالت فوق به عهده کیست ؟ - آیت الله العظمی محمد تقی بهجت (رض ): باید دوباره اعدام شود و ضامن خسارت هایی که در اول وارد بر مجرم شده بر مباشرآن است هرچند تکلیفا معذور بوده است (نرم افزار گنجینه استفتائات قضایی، .