چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی دعادرمانی بر کاهش عقاید ناکارآمد نوجوانان شهرستان قشم میباشد. بدینمنظور، 32 نفر از نوجوانان شهرستان قشم که دچار افت تحصیلی و عقاید ناکارآمد بودند، به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مفاهیم و مراحل دعادرمانی، طی 8 جلسة هفتگی در شهر قشم انجام شد. پرسشنامة عقاید غیرمنطقی جونز (IBT)، در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات افکار غیرمنطقی، در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون، کاهش معناداری پیدا کرده است (001/0P<). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات خردهمقیاسهای باورهای غیرمنطقی، توقع تایید از دیگران، سرزنش کردن خود، بیمسئولیتی عاطفی، نگرانی توام با اضطراب، اجتناب از مشکل، وابستگی، درماندگی برای تغییر و کمالگرایی در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون کاهش معناداری پیدا کرده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاکی از این بودند که بین باورهای غیرمنطقی و سلامت روان دانشآموزان دختر، رابطة منفی وجود دارد و میتوان افسردگی دختران را بر اساس افکار ناکارآمد آنها پیشبینی نمود.
پایایی این پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای هریک از خردهمقیاسهای (توقع تأیید از دیگران، انتظارات بیش از حد از خود، سرزنش خود و دیگران، واکنش همراه با ناکامی، بیمسئولیتی هیجانی، بیش توجهی همراه با اضطراب، اجتناب از مشکل، وابستگی، درماندگی در برابر تغییر و کمالگرایی) آن، به ترتیب برابر با 87/0، 64/0، 80/0، 82/0، 81/0، 68/0، 78/0،82/0، 68/0 و 79/0 به دست آمد.
)نتایج جدول 4 نشان میدهد که اثر متغیر مستقل گروه (دعادرمانی)، بر متغیر وابسته افکار غیرمنطقی مؤثر بوده است و تفاوت معناداری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد (001/0P<، 26/43=F).
بنابراین، میتوان گفت: دعادرمانی بر کاهش خردهمقیاسهای افکار غیرمنطقی از قبیل توقع تأیید از دیگران (38/61=F)، سرزنش خود و دیگران (57/47=F)، بیمسئولیتی هیجانی (08/322=F)، توجه مضطربانه (42/247=F)، اجتناب از مشکل (94/490=F)، وابستگی (54/529=F)، درماندگی در مقابل تغییر (90/64=F)، و کمالگرایی (34/457=F)، تأثیر داشته است و توانسته افکار غیرمنطقی در این زمینهها را کاهش دهد.
بنابراین، شخصی که خود را از طریق دعا کردن و نیایش در این مسیر قرار میدهد و سعی در اتصال به عالم غیب میدارد و با کسب بینش و آگاهی از فلسفه الهی در مورد حکمت و مغفرت خداوند که نامتناهی است، در خود این احساس خالص را ایجاد میکند که عالم غیب، نهایت شفا و بخشندگی است.