Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی تعلیم و تربیت

(5 صفحه - از 32 تا 36)

خلاصه ماشینی:

"پستالوزی‌1در"تتبعات خود دربارهء سیر طبیعت در رشد نوع انسان‌"،انسان را به‌ عنوان موجودی حیوانی،موجودی اجتماعی‌ و به عنوان شخصی آزاد در نظر می‌گیرد و می‌نویسد:"به عنوان محصول طبیعت،احساس‌ می‌کنم که آزادم آنچه را برایم خوشایند است‌ انجام دهم و حق دارم آنچه برای من سودمند است به جا آورم،به عنوان محصول اجتماع‌ خود را محکوم و وابسته به روابط و قراردادهائی‌ احساس می‌کنم که وظایف خاصی را پیش پایم‌ می‌گذارند،به عنوان نتیجهء نهاد و"من‌" خود،خود را مستقل از خودخواهی وجود حیوانی خویش و آزاد از قیود ناشی از روابط اجتماعی خود و در عین حال دارای این حجق‌ و این وظیفه احساس می‌کنم که به آنچه موجب‌ شرافت من است،آنچه برای همنوعان من‌ سودمند و برازنده است،اقدام کنم‌". اگر تربیت را مجموعهء اعمالی بدانیم که‌ روی موجود زنده اعمال میشود تا اورا در رسیدن‌ به غایتی که در سرنوشتش مقدر است یاری کند فرض اینکه این غایت به نحوی در طبیعت مورد تربیت مضبوط باشد و تصور اینکه هدف اقدامات‌ تربیتی ظهور و تحقق آن باشد،منطقی بنظر می‌رسد. تربیت طبیعی معانی متعدد و نظریه‌های‌ مربوط بدان،اشکال متفاوت دارد: الف-تربیت طبیعی می‌تواند مطلقا منفی‌ باشد و نسبت به نیکی طبیعت اعتماد کامل‌ نشان دهد،درصدد شکوفائی همهء تمایلات‌ اعم از فکری و اجتماعی و هنری باشد و دانسته‌ از هرگونه اجبار و حتی تلقینی روی وجدان‌ کودک بپرهیزد،و درین راه به جلوگیری از هر نفوذی که برای جریان خودبخودی نشوونمای‌ طبیعی کودک مزاحمت ایجاد نماید،اکتفا کند. "3 سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود اینست که‌ آیا می‌توان چنین رفتاری را تربیت نامید؟ ب-در معنائی محدودتر،تربیت طبیعی‌ تربیتی است که فقط هدفهای تربیتی‌یی را که در طبیعت موجود ثبت و مقدر است،می‌پذیرد و همه‌ غوامض زندگی اجتماعی و وجوه ساختگی و جنبه‌های دروغین آنرا مردود می‌شمارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.