چکیده:
تحلیل موضوعات نوظهور بر گسترش افقی فضای آیندهها تمرکز دارد. بهعنوان یک روش دارای پیشفرضها و مراحلی است که ضمن بررسی تعاریف و پیشینه این روش با روشهای مدیریت موضوعات و پویش محیطی که روشهای همجوار میباشند و تجزیه و تحلیل روند بهعنوان روشی متفاوت، مقایسه میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که به روشنی دلیل اصلی برای استفاده از مدیریت موضوعات، به دست آوردن مشارکت عمومی از طریق آن است. اما در تحلیل موضوعات نوظهور، هدف پایش و کشف موضوعات نوظهور احتمالی، در مرحله اولیه باروری موضوعات، در صورت امکان است. بین موضوعات نوظهور و تجزیه و تحلیل روند نیز تفاوت وجود دارد، زیرا تجزیه و تحلیل روند برای موضوعاتی به کار میرود که دادههای تاریخی برای شناسایی یک روند وجود دارد و سرانجام آنکه تحلیل موضوعات نوظهور بهعنوان نوعی از پویش محیطی مشروط و هدفدار مطرح است. پیشفرضها و مراحل این روش از نگاه خبرگان با روش دلفی احصاء شده است که بر اساس یافتههای این مقاله پیشفرضهای این روش شامل؛ تمرکز بر حاشیهها، مولفههای پیشرو و موضوعاتی برخلاف چارچوب مرسوم است و این روش در حوزه مشترک سیاستگذاری و آیندهپژوهی قرار میگیرد که نشاندهنده میانگین بالاتر از 5/3 و انحراف معیار پاسخها برای پیشفرضهای روش در دور اول و دوم از 51/0 و 40/0 به 18/0 در مرحله سوم کاهشیافته است و مراحل آن نیز در سه بعد شناسایی، اعتباریابی و الویتبندی موضوعات تقسیمبندی شد. برای مراحل این روش از 34/0 و 24/0 در دور اول و دوم به 20/0 در دور سوم انحراف معیار کاهشیافته است که نشاندهنده روند اجماع خوب است
خلاصه ماشینی:
هدف تحلیل موضوعات Emerging issues analysis )EIA( Important Influential نوظهور بهعنوان روش، شناسایی موضوعات خیلی زودتر از دوره بارداری 1 (آمادگی) است ملیتور (6:2001) بیان میکند «دامنه زمانی برای یک مسئله اجتماعی، از اولین مراحل ظهورش در چشماندازها و ادبیات هنری تا زمانی که مورد توجه رسانههای جمعی قرار گیرد و سپس وارد انتشارات دانشگاهی و بعدازآن به نشریات تاریخی ورود پیدا کند در هر موضوعی از 35 تا 85 سال طول میکشد».
آنچه بحث شد مؤلفههای پیشرو 4 برای تحلیل موضوعات نوظهور است از طرفی اهمیت پویش 5 و توجه کردن، به حاشیهها است زیرا توسعه و تکامل دانش جدید اغلب در حاشیه اتفاق میافتد Institutionalized Leading Political Jurisdictions Economic Activity of Society leading factors Scanning آنچه شوارتز 1 (73:1996) بیان میکند، افراد و سازمانها اغلب دانش را بهطور متمرکز سازماندهی میکنند و اغلب این دانش را مقدس میدانند، باورهای اساسی در مرکز قرار داده میشوند و در لبههای بیرونی، 2 ایدهها قرار دارند که توسط اکثریت رد شده و موردپذیرش قرار نمیگیرند، کمی نزدیک به مرکز، حاشیه قرار دارد؛ یعنی زمینهای که هنوز مشروعیت لازم را ندارد و بهکلی بهوسیله مرکز رد نشده است.
جدول شماره9: مرحله سوم روش دلفی: پیشفرضها و مراحل تحلیل موضوعات نوظهور (17=n) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری بررسی و جمعبندی دورههای سهگانه دلفی در این مقاله نشان داد که اتفاق نظر بین متخصصین حاصلشده است و میتوان دورهها را متوقف کرد.