چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻘﺶ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﻨﯽوﺣﺮﻓﻪای در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﺮ در آﻣﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ آﻣﯿﺨﺘﻪای از روشﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری آن ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮان داﻧﺸﮕﺎه ﻓﻨﯽﺣﺮﻓﻪای ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 34 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎر اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ spss ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﻮاع ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ )آزﻣﻮن »ﺗﯽ« و آزﻣﻮن »ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏ راﻫﻪ« و آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﻌﻘﯿﺒﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ( ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. رواﯾﯽ اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ از دﯾﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺑﻪروش دﻟﻔﯽ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﺑﺰار ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮون ﺑﺎخ 97% ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺤﻘﻖ در راﺳﺘﺎی ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﺆال اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ 2 ﻓﺮﺿﯿﻪ و ﺗﻬﯿﮥ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ آن از ﻃﺮﯾﻖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 34 ﻧﻔﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ، ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎ را ﺑﺎ درﺟﮥ اﻋﺘﻤﺎد 95٪ ﺗﺄﯾﯿﺪ و در ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﺧﻮد را اراﺋﻪ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺪﯾﺮان، ﻧﻘﺶ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﻨﯽوﺣﺮﻓﻪای ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر و روح ﺧﻮدﺑﺎوری، ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻠﯽ و اﺳﺘﻔﺎده ﺣﺪاﮐﺜﺮی از ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎ در ﺣﺪ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ و اﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺳﺎﻟﺖ ﻋﻈﯿﻢ ﺧﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ داﻧﺶ و ارﺗﻘﺎی آﮔﺎﻫﯽ ﻣﺪﯾﺮان، ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی در زﻣﯿﻨﮥ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ و ﺗﺮوﯾﺞ اﻟﮕﻮی ﻣﺼﺮف ﺑﻬﯿﻨﻪ، اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﺪﯾﺮان و ... زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻫﺪاف و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه مدیران، نقش دانشگاه فنیوحرفهای بر مؤلفههای تقویت فرهنگ کار و روح خودباوری، حمایت از تولید ملی و استفاده حداکثری از ظرفیتها در حد بالایی بوده است و این دانشگاه با توجه به رسالت عظیم خود میتواند با افزایش دانش و ارتقای آگاهی مدیران، فرهنگسازی در زمینۀ اقتصاد مقاومتی و ترویج الگوی مصرف بهینه، ایجاد انگیزه و تشویق مدیران و ...
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی نتایج ارائه شده آزمون تی تک نمونهای (جدول شماره 1) حاکی از آن است که در مؤلفههای تقویت فرهنگ کار و روح خودباوری و مؤلفه حمایت از تولید ملی و استفاده حداکثری از ظرفیتها از دیدگاه مدیران تفاوت معناداری بین میانگین نمونه و میانگین فرضی جامعه در سطح معناداری 05/0 وجود دارد.
بررسی نتایج آزمون تی گروههای مستقل حاکی از آن است که در مؤلفۀ حمایت از تولید ملی و استفاده حداکثری از ظرفیتها بر حسب متغیرهای تعدیلکننده جنسیت (82/3-=t)، تفاوت معناداری بین میانگین دو گروه نمونه در سطح معناداری 05/0 وجود داشته و مقایسه میانگین دو گروه در این متغیرها بیانگر آن است که از دیدگاه مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد نقش دانشگاه فنیوحرفهای در اقتصاد مقاومتی بیشتر بوده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی نتایج ارائه شده در جدول (شماره 5) حاکی از آن است که از دیدگاه مدیران بین نقش دو مؤلفۀ اقتصاد مقاومتی (تقویت فرهنگ کار و روح خودباوری، حمایت از تولید ملی و استفاده حداکثری از ظرفیتها) تفاوت معناداری در ترتیب اولویت در سطح معناداری 05/0 وجود ندارد.