چکیده:
در این پژوهش به بررسی استخدام تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی در واحدهای حسابرسی داخلی شرکتهای ایرانی پرداختیم. بر اساس پیمایش صورت گرفته از 95 مشارکتکننده، مشخص شد که تقریباً 50 درصد از مشارکتکنندگان (47 نفر) به دنبال استخدام تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی در واحدهای حسابرسی داخلی تحت نظارتشان هستند. از طرفی حدود نیمی از مشارکتکنندگان تمایلی به استخدام تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی نداشتهاند. دلیل اصلی این موضوع را میتوان بهاندازه کوچک واحد حسابرسی داخلی و محدودیتهای ناشی از بودجه و سرپرستی کار ارتباط داد بهطوریکه شواهد نشان میدهد که واحدهای حسابرسی داخلی با اندازه بزرگتر تمایل بیشتری برای جذب تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی دارند. همچنین شواهد نشان میدهد که مؤسسات حسابرسی همانگونه که انتظار میرفت، تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی را عموماً استخدام میکنند. مهمترین دلایل مبنای تصمیم عدم استخدام مشارکتکنندگان در این پژوهش، فقدان تجربه تازه فارغالتحصیلان، شکاف میان نیازهای حرفه و آموزشهای دانشگاهی، عدم آگاهی کافی تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی نسبت به مسائل قانونی، حرفهای، صنعت و غیره عنوان گردید. در بررسی عوامل مؤثر در استخدام تازه فارغالتحصیلان مشخص گردید که عمده عوامل شناساییشده (39 عامل) در استخدام تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی مؤثر بودند بهطوریکه هر پنج فرضیه اصلی پژوهش تائید شدند یعنی عوامل فردی، تحصیلات دانشگاهی، تجارب پیشین، گواهینامهها و مدارک حرفهای و آموزشهای غیردانشگاهی در استخدام تازه فارغالتحصیلان دانشگاهی ازنظر مشارکتکنندگان در پژوهش مؤثر میباشند.
خلاصه ماشینی:
با الزامي شدن استقرار واحد حسابرسي داخلي و فقر ادبيات و پژوهش هاي انجام گرفته داخلي در اين خصوص ، نواحي بکر پژوهش و آموزش در اين حوزه به وجود آمده اســـت که يکي از اين حوزه هاي پژوهشـــي پرداختن به مو ضوع «ا ستخدام تازه فارغ التح صيلان دانشگاه در حرفه ح سابر سي داخلي» ا ست که در اين خصوص همان گونه که در بخش پيشينه اشاره ميشود، بينش و يا چارچوب خاصي ملاحظه نگرديده است .
روش پژوهش با عنايت به آنکه اين پژوهش به دنبال برر سي عوامل مؤثر در ا ستخدام تازه فارغ التح صيلان دانشـــگاهي در حرفه حســـابرســـي داخلي ميباشـــد، لذا ازنظر نوع پژوهش ، به عنوان پژوهش کاربردي تلقي ميگردد چراکه يکي از اهداف ا صلي پو شش شکاف ميان نيازهاي حرفه اي و آموزش هاي دانشـــگاهي و حرفه اي اســـت .
پينوشت 1 Institute of internal auditors (IIA) 2 IIA Research Foundation (IIARF) 3 Common Body of Knowledge 4 Internal Auditing Education (CBOK) Partnership (IAEP) منابع سازمان بورس و اوراق بهادار.