چکیده:
روند پرشتاب دگرگونیهای صورت گرفته در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه اینترنت، کلیهی ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده بهگونهای که برای مثال در حوزهی حسابداری منجر به معرفی یک رشتهی نوین و انقلابی برای گزارشگری مالی شده است. این روش نوین گزارشگری در عصر جدید را گزارشگری مالی اینترنتی گویند. با توجه به اهمیت این نوع گزارشگری که میتواند تأثیر بسزایی بر تصمیمگیری استفادهکنندگان از اطلاعات مالی داشته باشد، پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثرات این شیوهی جدید گزارشگری بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. برای انجام این پژوهش نمونهای متشکل از 112 شرکت از میان کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید. همچنین این پژوهش به صورت مقطعی بوده و از اطلاعات صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی شرکتهای نمونه در پایان سال 1394 استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، درصد گزارشگری مالی اینترنتی و درصد اقلام محتوایی گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت تأثیر مثبت و معنیداری دارد، ولی درصد اقلام نحوه ارائه گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت تأثیری ندارد.
خلاصه ماشینی:
تأثير گزارشگري مالي اينترنتي بر ارزش شرکت مهدي ناظمي اردکاني *، زهره عارف منش **، سميه دهقان دهنوي *** تاريخ دريافت :٩٦/١٠/٠٩ تاريخ پذيرش :٩٧/٠٢/١٠ چکيده روند پرشـــتاب دگرگوني هاي صـــورت گرفته در حوزه ي فن آوري اطلاعات و ارتباطات به ويژه اينتر نت ، کل يه ي ابعاد جوامع بشـــري را تحت تأثير قرار داده به گو نه اي که براي م ثال در حوزه ي حسـابداري منجر به معرفي يک رشـته ي نوين و انقلابي براي گزارشـگري مالي شـده اسـت .
با توجه به اهميت اين نوع گزار شگري که ميتواند تأثير بسزايي بر تصميم گيري ا ستفاده کنندگان از اطلاعات مالي دا شته با شد، پژوهش حاضر به دنبال بررسي اثرات اين شيوه ي جديد گزارشگري بر ارزش شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اســـت .
بنابراين با توجه به موارد ذکر شده ، گزارشگري مالي اينترنتي به عنوان يکي از روش هاي افشا اطلاعات مالي ميتواند با کاهش عدم تقارن اطلاعات ، کاهش هزينه هاي نمايندگي و افزايش به موقع بودن اطلاعات ، موجب افزايش تقاضا براي سهام شرکت شده ، در نتيجه ارزش شرکت را تحت تأثير قرار دهد.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که داده هاي تجربي جمع آوري شده نيز اين فرضيه را تأييد کرده و با اطمينان ٩٥ درصد ميتوان بيان کرد که درصــد اقلام محتوايي گزارشــگري مالي اينترنتي با ضــريب تأثير ٢٩/٢ بر ارزش شرکت هاي پذيرفته شده در بورس تأثير مثبت و معنيداري دارد.
احمد و همکاران در پژوهش خود به اين نتيجه رسيده بودند که درصد اقلام نحوه ارائه گزارشگري مالي اينترنتي بر ارزش شرکت تأثيري معنيدار ندارد.