چکیده:
تحلیل رقابت یکی از الزامات تدوین استراتژی بازاریابی است و جوهره رقابت، پویایی است. پویاییهای رقابتی، اصطلاحی است برای توصیف شدت کنش و واکنشهای سازمانهایی که در محیط رقابتی کسبوکار شرکت دارند. هدف از این پژوهش، تبیین پویایی رفتار رقابتی بر اساس آمیخته بازاریابی در صنعت بانکداری ایران، طی سالهای 1393 تا پایان آبانماه 1397 است. در راستای تحقق هدف این پژوهش، رویکرد آمیخته اتخاذ شده است. در فاز کیفی، از نظرسنجی و مصاحبهی نیمهساختاریافته؛ و در فاز کمّی، از تحلیل محتوا جهت جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. بانکهای منتخب دارای سه ویژگی هستند: همه در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدهاند، بالاترین سهم بازار را دارند و از نظر مشتریان، رقیبِ هم محسوب میشوند. طبق نتایج پژوهش، بانکها با توسل به حوزهی معرفی محصولات و بهروزرسانی خدمات، ترویج، کانال توزیع و مشارکت نهادی به رقابت میپردازند. علاوه بر این، مشخص شد که اولویت اتخاذ این استراتژیها، با توجه به وضعیت بحرانی و غیربحرانی شرایط محیطی متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
در نهايــت ، ايــن اســتراتژي هاي رقابتــي بازاريابــي ، منجــر بــه تحريــک رقبــا بــراي اقــدام متقابــل مي شــود کــه امــروزه در صنعــت بانکــداري ايــران شــاهد رد و بــدل شــدن چنيــن اســتراتژي هايي بيــن بانک هــا بــا توســل بــه تبليغــات ، معرفــي محصــولات جديــد، معرفــي کانال هــاي توزيــع جديــد و ...
بنابرايـن هـدف از ايـن پژوهـش ، تبييـن پويايي هـاي رفتـار رقابتـي براسـاس آميختـه بازاريابـي در صنعـت بانکـداري ايـران بـا پاسـخ بـه ايـن سـوالات اسـت کـه رقابـت در ايــن صنعــت بيش تــر در چــه حوزه هايــي از بازاريابــي صــورت مي گيــرد و وضعيــت رقابــت در هــر يــک از ايــن حوزه هــا چگونــه اســت .
دبرويـن و همـکاران ٢ (٢٠٠٢) بـا بررسـي تاثيـر اســتراتژي هاي معرفـي محصـول جديـد بــر واکنش هــاي رقابتــي در بازارهــاي صنعتــي ، بــه ايــن نتيجــه رســيدند کــه رقبــا، در وهلــه ي اول بــا تغييــرات در قيمــت واکنــش نشــان مي دهنــد.
بنابرايـن ، واکنـش رقبـا بـه يکديگـر بيش تـر بـا سـلاح قيمتـي اسـت و در مرحلـه بعـد، سـلاح تبليغاتـي ؛ کـه البتـه ايـن امـر خـود تحـت تاثيـر نـوع محصـول نيــز هســت ، بــه ايــن صــورت کــه اگــر محصــول قابــل ذخيــره باشــد ســلاح واکنــش ، تبليغــات اســت و اگــر مصرفــي باشــد ســلاح ترکيبــي از قيمــت و تبليغــات مي باشــد.
The impact of new product launch strategies on competitive reaction in industrial markets.
Competition in retail banking Gao, Competition Network Structure and Competitive Behavior on Customer Performance - An Empirical Study Based on Chinese Catering Industry.
Competitive intelligence in service marketing: A new approach with practical application.