چکیده:
ﻫــﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌــﮥ ﺣﺎﺿــﺮ ﺑﺮرﺳــﯽ ﺗــﺄﺛﯿﺮات آﻣــﻮزش راﻫﺒﺮدﻫــﺎی ﻧﮕــﺎرش1 در زﺑــﺎن دوم ﺑــﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣــﺪی ﻧﮕــﺎرش2 و اﺿــﻄﺮاب ﻣﻬــﺎرت ﻧﮕــﺎرش3 در ﺑــﯿﻦ زﺑــﺎنآﻣﻮزان اﯾﺮاﻧــﯽ ﺑــﻮد. ﺑــﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈــﻮر، ﭼﻬــﻞ و ﻧــﻪ داﻧﺸــﺠﻮی ﻣﻘﻄــﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳــﯽ رﺷــﺘﮥ زﺑــﺎن و ادﺑﯿــﺎت اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ در دو ﮐﻠﺎس دﺳـﺖ ﻧﺨـﻮرده4 ﺑـﻪﻃـﻮر ﺗﺼـﺎدﻓﯽ ﺑـﻪ دو ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘـﺮل ﺗﻘﺴــﯿﻢ ﺷــﺪﻧﺪ. ﺑــﺮای ﺗﺤﻘــﻖ اﻫــﺪاف ﭘــﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿــﺮ، داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن ﮔــﺮوه آزﻣــﺎﯾﺶ ﺗﻌــﺪاد=26( ﺑــﻪ ﻣــﺪت ﯾــﮏ ﺗــﺮم )12 ﺟﻠﺴــﻪ آﻣﻮزﺷــﯽ( آﻣــﻮزش راﻫﺒﺮدﻫــﺎی ﻧﮕــﺎرش زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ را درﯾﺎﻓــﺖ ﻧﻤﻮدﻧــﺪ، درﺣــﺎﻟﯽﮐــﻪ داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن ﮔــﺮوه ﮐﻨﺘــﺮل )ﺗﻌــﺪاد=23( ﺑــﻪ روش ﻣﻌﻤــﻮﻟﯽ و ﺑــﺪون درﯾﺎﻓــﺖ آﻣــﻮزش راﻫﺒــﺮدی ﻣــﻮرد آﻣــﻮزش ﻗــﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨــﺪ. ﺑــﺮای ﺟﻤــﻊآوری دادهﻫــﺎ، ﻣﻘﯿــﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣــﺪی ﻣﻬــﺎرت ﻧﮕــﺎرش در زﺑــﺎن دوم و ﻣﻘﯿــﺎس اﺿــﻄﺮاب ﻧﮕــﺎرش در زﺑــﺎن دوم اﺳــﺘﻔﺎده ﺷــﺪ. ﻧﺘــﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿــﻞ ﮐﻮوارﯾــﺎﻧﺲ ﻧﺸــﺎن داد ﮐــﻪ آﻣــﻮزش راﻫﺒﺮدﻣﺤــﻮر5 در ﮐﻠــﺎس ﻧﮕــﺎرش زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ ﺑــﻪﻃــﻮر ﻣﻌﻨــﺎداری ﻣﯿــﺰان ﺧﻮدﮐﺎرآﻣــﺪی ﻧﮕــﺎرش زﺑــﺎنآﻣﻮزان را اﻓــﺰاﯾﺶ دادهاﺳــﺖ. ﻫﻤﭽﻨــﯿﻦ، مشخص ﺷــﺪ ﮐــﻪ ﺳــﻄﺢ اﺿــﻄﺮاب ﻧﮕــﺎرش ﺷــﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮔــﺮوه آزﻣــﺎﯾﺶ ﭘــﺲ از درﯾﺎﻓــﺖ آﻣــﻮزش راﻫﺒﺮدﻫــﺎی ﻧﮕــﺎرش ﺑــﻪﻃــﻮر ﻗﺎﺑــﻞ ﺗــﻮﺟﻬﯽ ﮐــﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘــﻪ اﺳــﺖ. ﯾﺎﻓﺘــﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻــﻞ از ﭘــﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿــﺮ ﺑــﺮای زﺑــﺎنآﻣﻮزان، ﻣﺪرﺳــﺎن و ﭘﮋوﻫﺸــﮕﺮان ﻣﻔﯿــﺪ و ﮐﺎرآﻣــﺪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
negative self-comparisons ایــران و همچنــین بــا عنایــت بــه اهمیــت متغیرهــای عــاطفی و روانــی در فراینــد یــادگیری مهارت نوشتاری در زبـان دوم ، پـژوهش حاضـر بـه بررسـی تـأثیر آمـوزش راهبردمحـور بـر خودکارآمــدی و اضــطراب نگــارش در بــین زبــان آموزان ایرانــی میپــردازد.
آزمون مهارت زبانی هرچنــد شــرکت کنندگان در پــژوهش پــیش رو دانشــجویان دو کلــاس دســت نخــورده در یک دانشگاه بودنـد، بـرای کنتـرل نقـش مهـارت کلـی زبـانی بـه عنـوان متغیـر میـانجی و تأثیرگــذار بــر متغیرهــای تحقیــق (خودکارآمــدی و اضــطراب در نگــارش زبــان دوم )، آزمون تعیین سطح آکسـفورد (اوپیتـی) کـه شـامل ٦٠ سـؤال بـود در هـر دو گـروه برگـزار شـد.
Chamot, Barnhardt, El-Dinary, and Robbins 2.
linearity آزمـایش از نظـر خودکارآمـدی در نگـارش زبـان دوم پیشـرفت بیشـتری داشـتند کـه بیـانگر ایــن اســت کــه آمــوزش راهبردهــای نگــارش میــزان خودکارآمــدی در انجــام فعالیــت هــای نگارشی زبان آموزان ایرانی را به صورت معناداری بهبود بخشید.
نتایج آزمون آنکوا برای نمرات خودکارآمدی نگارش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ســؤال دوم : آیــا آمــوزش راهبردهــای نگــارش ســطح اضــطراب نگــارش زبــان آمــوزان ایرانی را به صورت معناداری کاهش میدهد؟ در رابطــه بــا اضــطراب در نگــارش زبــان دوم و بررســی ســؤال دوم پــژوهش ، آمــار توصــیفی منــدرج در جــدول ٢ نشــان میدهــد کــه میــانگین نمــرات اضــطراب نگــارش در گــروه کنتــرل از ٢٤/٢١ در پیش آزمــون بــه ٢٤/٥٤ در پس آزمــون افــزایش یافــت ، امــا در گـــروه آزمـــایش میـــانگین اضـــطراب نگـــارش از ٢٣/٥١ در پیش آزمـــون بـــه ١٨/٩٨ در پس آزمــون کــاهش یافــت .
The examination of the effects of writing strategy-based procedural facilitative environments on students’ English foreign language writing anxiety levels.