چکیده:
هدف این پژوهش، توصیف، تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای پیشین در زمینۀ عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانشِ صریح در محیط های دانشگاهی است که از طریق ترکیب این نتایج، نمود صحیحتری از این روابط ارائه شده است. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل به بررسی عوامل مؤثر بر قصد به اشتراک گذاری دانش در محیط های دانشگاهی پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که در بازۀ زمانی سالهای 1395 -1381 (2016-2003) در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 15 عنوان پژوهش با شرایط مناسب به عنوان نمونه آماری برای ورود به فراتحلیل انتخاب شدند. به منظور محاسبۀ اندازه اثرِ هر یک از عوامل از نرم افزار stata استفاده گردیده است. نتایج فراتحلیل نشان دادکه عوامل نگرش ، اعتماد،کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی، جوّ سازمانی و عمل متقابل به ترتیب بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر معنی داری دارند. اما پاداش و پشتیبانی فناوری اطلاعات بر قصد به اشتراک گذاری دانش تأثیر ندارند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج فراتحليل نشان دادکه عوامل نگرش ، اعتماد، کنترل رفتاري درک شده ، هنجارهاي ذهني، جو سازماني و عمل متقابل به ترتيب بر قصد به اشتراک گذاري دانش تأثير معني داري دارند.
نتايج آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که بين نگرش نسبت به اشتراک گذاري دانش ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري درک شده با قصد به اشتراک گذاري دانش اعضاي هيأت علمي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
تأثير نگرش ، هنجارهاي ذهني، کنترل رفتاري درک شده ، قصد و سطح استفاده از فناوري اطلاعات بر رفتار اشتراک دانش مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج تحليل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاري توسط Spss نشان داد که عوامل فردي شامل عمل متقابل ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري و عامل سازماني اعتماد تأثير مثبت قابل توجهي بر قصد اشتراک دانش داشتند.
نتايج تحليل داده ها به کمک مدل معادلات ساختاري و با استفاده از نرم افزار pls نشان داد که قصد اشتراک دانش ضمني بر _______________________________________________________________ 1 Zhikun and Fungfai 2 Hyun Sook Lee, Seong Ae Hong 3 Yong Sauk Hau, Byoungsoo Kimb, Heeseok Lee, Young-Gul Kim 4 Nahapiet & Ghoshal قصد اشتراک دانش صريح تأثير مثبت قابل توجهي دارد.
پيشنهادات مبتني بر يافته هاي پژوهش نتايج فراتحليل نشان داد که عوامل زيادي بر قصد به اشتراک گذاري دانش تأثير دارند که از جمله آنها ميتوان به نگرش ، اعتماد، کنترل رفتاري درک شده ، هنجارهاي ذهني، جو سازماني، عمل متقابل ، پاداش ، پشتيباني فناوري اطلاعات اشاره نمود.