چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آیین نامه ای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید است.روش: جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل اساتید، پژوهشگران و خبرگان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که از طریق فرمول کوکران 100 نفر به عنوان نمونه تحقیق گزینش شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است.یافته ها : نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تاثیر تولید علم بر اقتصاد مقاومتی مثبت و معنادار می باشد. ارزش/ اصالت تحقیق: با توجه به مطالعات انجام شده، این تحقیق برای نخستین بار انجام میشود و به عنوان یک موضوع جدید در این حوزه به کار رفته است. پیش از این در هیچ فصلنامه ای چاپ نگردیده است.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا يکي از دلائل بسيار مهم عدم تأليف کتاب که از نظر عموم پنهان مانده ، آيين نامه ارتقاي مرتبه علمي اساتيد دانشگاه ها طبق مصوب وزارت علوم است در جديدترين شيوه نامه اي اجرايي که در تاريخ ١٣٩٥/٤/٢٧ به دانشگاه ها ابلاغ گرديده است ، به شرح زير مي باشد: در ماده ٣ آيين نامه و جدول هاي آن که در برگيرنده فعاليت هاي تحقيقي و فناوري اعضاء هيئت علمي مي باشد، حداقل امتياز لازم از مقالات علمي- پژوهشي داخلي و ISI خارجي جهت دريافت رتبه دانشياري ٢٥ امتياز و براي استاد تمامي ٤٠ امتياز است .
شاخص اقتصادي مقاومتي نيز بر رشد جوامع علمي از ابعاد متفاوت از جمله : توسعه اقتصادي، اقتصاد دانش بنيان ، توجه به جايگاه علم ، ظرفيت فرهنگي و غيره تأثير چشمگيري دربر دارد.
در پژوهشي تين (٢٠٠٧) به بررسي عملکرد علمي اعضاي هيت علمي و انگيزه کاري قبل و طي، بعد ارتقاء (مطالعه موردي: تايوان ) پرداخته و نتايج نشـــان داد در بين گروه هاي مختلف ســـطوح پاداش تأثير متفاوتي بر روي عملکرد آنها جهت نشر مستندات علمي شان و توليد علم داشته است .
اميري و همکاران (٢٠١٤) به بررسي نقش دانشگاه و عناصر آن در تحقق اقتصاد مقاومتي پرداختند و نتايج حاصـــله حاکي از اين اســـت دانشـــگاه به عنوان مرکز توليد علم و دانش ، مهم ترين حيطه تشکيل سياست هاي براي توسعه علمي کشوراست .
اقتصاد دانش بنيان معيارهاي سنجش علمي توجه به جايگاه فرهنگي ارتقاء مرتبه اي اعضاي اقتصاد مقاومتي توليد علم و دانش هيئت علمي استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي و مالي تلفيق کميت و کيفيت رشد اقتصادي شکل ١.