چکیده:
تدریس فکورانه یکی از پر اهمیتترین مدلهای تربیت معلم میباشد. علیرغم اینکه این شیوه تدریس در بسیاری از مطالعات پژوهشی مورد تفحص قرار گرفته است، در بیشتر موارد مطالعات مربوطه به صورت مقطعی انجام گرفته و ماهیت شکلگیری این نوع تدریس در بلندمدت مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه حاضر، نوع شکلگیری تدریس فکورانه در چهار معلم تازه کار آموزش زبان انگلیسی را بررسی کرده است. در این راستا، استراتژیهای مربوط به یادداشت نویسی فکورانه به معلمین آموزش داده شده و سپس یادداشتهای فکورانه هر معلم در بازه زمانی یک سال مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نوع عمل فکورانه و عمق آن در معلمین به تدریج و در اثر آموزش مسایل مربوط به تدریس فکورانه، متنوع تر و بیشتر شده است. این یافتهها لزوم توجه به طراحی و اجرای دورههای پیشبرد حرفه ای متمرکز بر تدریس فکورانه را در محیطهای آموزشی مختلف برجسته میسازد.
Reflective teaching has proved to be one of the most important and influential approaches to teaching in second language teacher education. Although this approach has been the subject of numerous studies, in the majority of cases, such studies have been carried out cross-sectionally rather than longitudinally. To address this major problem, the present study, adopting a qualitative research tradition, investigated the development of the reflective practice among four novice English language teachers. The teachers were instructed in strategies employed for journal writing. Reflective journals were collected from each teacher within the time span of one year and were content analyzed. The results of the content analysis indicated that the participants' teaching practice improved gradually and developmentally in terms of both the type and depth of reflection. The findings urge the integration of the reflective practice, along with its tools and procedures, into teacher education courses/programs in different Iranian educational context.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، با اتخاذ رویکردی کیفی ، فرایند تکوین آموزش انـدیش ورز، همگـام بـا آموزش، یکی از مهم ترین ابزارهای این نوع آموزش یعنی یادداشت نویسی انـدیش ورز در بـازة زمانی ١٢ ماهة در معلمان تازهکار زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است .
آموزش روش یادداشت نویسی اندیش ورز، به عنوان یکـی از ابزارهـای ارتقـای آمـوزش اندیش ورز، چه تاثیری بر نوع و سطح آموزش و عمل اندیش ورز معلمـان تـازهکـار زبـان انگلیسی در یک بازة زمانی بلند مدت دارد؟ ٢- چارچوب نظری و پیشینة تحقیق ٢-١- از محو "روش "٦ تا ظهور آموزش اندیش ورز در تربیت معلم زبان دوم 7 طی سه دهة اخیر، رشتة تعلیم و تربیت دستخوش تغییـر و دگرگـونی هـای بنیـادینی قـرار گرفته است ، رشته های تربیت معلم زبان دوم و آموزش زبان انگلیسی ٨ نیز از این قاعده مستثنی __________________________________________________________________ 1 1- Pre-Reflection 2- Surface 3- Technical 4- Pedagogical Reflection 5- Critical Reflection 6- Method 7- Second Language Teacher Education 8- English Language Teaching نیستند.
از نظر ریچاردز و لاکهارت (١٩٩٩) یک یادداشت را زمانی می توان اندیش ورز تلقی کرد که وقایع ثبـت شـده را بعـدها، بـه منظـور اندیش ورزی دربارة آنها مورد استفاده قرار داد، ضمن این که خود فرایند نوشـتن نیـز مـی بایـد کمک شایانی به شکل گیری و تکامل بینش های مختلف دربارة آمـوزش بکنـد؛ در ایـن حالـت ، نوشتن به عنوان یک فرایند "کشف " عمل می کند.
Reflective teaching: Empirical research findingd and some implications for teacher education.