چکیده:
پژوهش باهدف ارزیابی همخوانی برنامه درسی تفکر و پژوهش ششم در سال ۹۳ ۹۲ با روش توصیفی انجام شد.حجم نمونه ازجامعه آماری مدیران ۵۰ ، معلمان ۱۰۰ و دانش آموزان ۲۵۰ نفر و سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و کل کتاب تفکر و پژوهش و راهنمای آن به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. داده های مورد نیاز برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده از طریق تحلیل محتوا ، مشاهده و پرسشنامه گردآوری و با آزمون تی ، خی دو و همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج حاکی از همخوانی ضعیف (%۳۷) که نشان دهنده طراحی نامناسب بوده و در اجرا شامل آشنا نبودن با مبانی نظری، نگرش منفی و ضعف حرفه ای معلم، کمبود امکانات و تجهیزات، زمان آموزش می باشد. در مرحله کسب شده بیشترین همسویی بخش دانشی با نمرات پایانی و سهم دستیابی به اهداف نگرشی و عملکردی پایین بوده است.
This study aims to assess alignment of curriculum in Thinking and Research Course of 6th grade during 2013-2014.There research method was descriptive and a sample of 50 principals,100 teachers and 250 students were selected through random sampling. The corpus for this study included the Transformation Document, National Curriculum, the Thinking and Research Textbook and the Teachers Guide. The data was collected through content analysis, observation of implemented and achieved programs by questionnaires. The obtained data were analyzed by t-test, Chi-square, and Pearson correlation. The Results of the study indicated that there is a weak congruity and 37 percent the inappropriate design and there were problems during implementation including unfamiliarity with the theoretical foundation, negative attitude and lack of professional qualifications of teachers, inaccessibility of facilities and equipment and time for training. The highest level of congruity was observed in the achieved curriculum regarding knowledge section with the final exam scores; however, the portion of achievement to the theoretical and performance goals is low.